Ny konkurrent til Forrester og IDC

CMP Media, som blant annet står bak TechWeb, utfordrer IT-analyseselskapene med å bygge Reality Research.

Reality Research er dannet for å gå rett i strupen på IT-selskapene Forrester Research, International Data Corporation (IDC) - som er eid av IDG, og Dataquest - eid av Gartner Group.

Spesielt Forrester og IDC har slått seg stort opp på trendundersøkelser og rådgiving på IT-området. Det nye selskapet til CMP slår seg blant annet sammen med den kjente publikasjonen Business Week for å lage konferanser rettet mot toppledere i bedrifter, skriver News.com.

Konferansene vil først bli arrangert sommeren og jul neste år.

Dette er et strategisk trekk fra CMP som har slitt veldig den siste tiden etter oppkjøp av fem publikasjoner fra forlaget McGraw-Hill Companies i mai i år. Like etter å ha overtatt de fem publikasjonene, ble det vedtatt å legge ned det klassiske IT-magasinet Byte i juli inntil videre. (CMP sier de har planer for magasinet, men vil ikke si noe om hva de inneholder).

Nå legges også LANTimes ned, et teknologimagasin med et opplag på 210.000 som retter seg mot nettverk- og IT-sjefer i middels- og store bedrifter. Den siste utgaven vil komme 26. oktober og begrunnelsen er at LAN er en "80-tallsgreie", mens det er Internett som er dagens nettverk. Dessuten svikter annonsørene.

CMP-aksjene falt fire prosent da nyhetene kom, ifølge News.com. Siden overtakelsen av magasinene har selskapet kuttet 85 årsverk og fått halvert børsverdien på selskapet.

Til toppen