I dag skriver NRK på sine nettsider at den nystartede nettbanken Bankia Bank gir fra seg kundeinformasjon. I artikkelen heter det blant annet at Forbrukerombudet reagerer på at man, når man bestiller kredittkort, gir fra seg flere private opplysninger som igjen kan gis videre til tilknyttede selskaper.
- Kundene selger seg selv for kreditt. Banken videresender opplysninger eller kontoutskrifter fra kortene til sine samarbeidspartnere, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
Nå slår banken hardt tilbake mot beskyldningene, og i en pressemelding opplyses det at Bankia vurderer søksmål mot Forbrukerombudet etter NRK-innslaget.
- Det er helt uhyrlig at en offentlig myndighet som Forbrukerombudet offentlig påstår usannheter om en nystartet bank. At Bankia Bank skulle spre personlige opplysninger om våre kunder til utenforstående og et vidt spekter av forretningssteder, er fullstendig vås. Påstandene, som ble offentliggjort i flere dagsnyttinnslag i NRK fredag morgen, er så grove at vi vurderer søksmål mot Forbrukerombudet dersom ikke påstandene omgående trekkes tilbake, uttaler administrerende direktør Christina Åhlander i Bankia Bank i pressemeldingen.
Åhlander sier at den groveste, udokumenterte påstanden fra Nergård, er at Bankia Bank skal spre personlige opplysninger om kundene til sine samarbeidspartnere, som igjen bruker dem til å markedsføre egne produkter. Dette er bare tøv og sludder.
- Det er helt utrolig at Forbrukerombudet - uten noen som helst dokumentasjon og uten å fremlegge saken for oss - kan gå offentlig ut med slik beskyldninger. Forbrukerombudet baserer sine grove påstander på en enkelt setning i avtaleteksten mellom kunden og Bankia Bank. Her står det at banken kan gi opplysninger videre til tilknyttede selskaper. Dette er en helt normal formulering som du finner igjen i avtaleteksten for alle kortselskaper og banker, sier Bankia-sjefen videre.
Hun viser til at Norges største bank - DnB - har slike formuleringer i sine tilsvarende kundeavtaler som går enda lengre enn tilfelle er for oss.
- Årsaken til at vi har tatt med denne setningen, er kort og godt at vi har tatt høyde for å vokse som bank og konsern, og at informasjonen skal bidra til økt service overfor den enkelte kunde. Dette er helt normalt i enhver bank og finansinstitusjon, fremholder banken.
- Dersom Forbrukerombudet mener dette er en så uheldig formulering, må ombudet rette skytset mot samtlige banker i landet og ikke bare oss. Vi forlanger å få likebehandling med alle andre banker i landet, sier Åhlander.
Det har foreløpig ikke lyktes digitoday å få tak i Nergård for en kommentar.