Ny, norsk MP3-spiller klar til lansering

Nå skal Asono utfordre Apple på design, men ikke på pris.

Norske Asono har tatt opp kampen med gigantene Apple og Creative med et skandinavisk design av digitalmusikkspillere. Produksjonen skjer i lavkostlandene Korea og Taiwan.

31. mars lanserer Asono den nye norske MP3-spilleren Mica. Spilleren er designet som til å bæres rundt halsen som et smykke. Mica er litt mindre enn en fyrstikkeske og har på radio, diktafon, musikkavspiller- og opptaker.

Mica er utviklet av norske Asono og designet av designbyrået Norway Says. De har lagt vekt på at spilleren skal være enkel i utforming og lett å bruke. Hodetelefoner og spiller er integrert til ett objekt.

Spilleren blir tilgjengelig i flere farger, med minnestørrelse på 512MB (cirka 130 sanger) og 1GB (cirka 260 sanger).

Produktet vil ligge på 1500 og 2000 kroner. Kjøpere må derfor være villig til å betale for designet - de billigste 1 GB minnebaserte spillerne på Elkjøp og nettbutikker koster nå 1500 kroner.

- Vi har vist ut Mica på CeBit, og den foreløpige responsen er veldig positiv både på design og ikonpreget, sier daglig leder Richard Schrøder til digi.no.

Han understerker at Asono bevisst spiller på design med rene skandinaviske linjer. Teknologien skal bort, mens utseende og enkel funksjon er varemerket for den norske digitalmusikkspillerselskapet.

Asono har nå rundt 10 prosent markedsandel i Skandinavia.

Selskapet kjøper komponenter fra større leverandører og utvikler produktene videre i samarbeid med en rekke partnere i utlandet, før sluttpakken blir skrudd sammen i Korea.

Alt av administrasjon, salg, markedsføring og design skjer fra Asono-kontoret på Youngstorget.

Asono ønsker å erobre Norge, Sverige, Danmark og Finland som sitt hjemmemarked, og har begynt å få innpass i Tsjekkia, Ungarn og England. I tillegg jobber selskapet mot hele Europa.

Til toppen