Ny rapport viser hvorfor spam er så utbredt

Her er den triste og enkle forklaringen på hvorfor vi alle mottar så mye spam:

8. aug. 2007 - 11:16

Spam-epost er fortsatt et utbredt problem, selv om det har blitt investert store beløp i å utvikle teknologi for å stanse utbredelsen.

Anti-spam produkter og teknologier har gjort et stort sprang videre, og klarer nå å filtrere bort store deler av spammengden som distribueres, men det er ikke nok til å stanse problemet.

Ifølge en fersk undersøkelse fra Consumer Report i USA, medførte spam, phising og spionvare en kostnad på 7 milliarder dollar over de to siste årene.

Undersøkelsen tok for seg et tilfeldig utvalg av 2.000 amerikanske husholdninger med internett-tilgang, og resultatene er dyster lesning for alle som irriterer seg over spam.

Ifølge undersøkelsen har hele 650.000 amerikanere kjøpt og betalt for en tjeneste eller et produkt det har blitt reklamert for gjennom spam-epost, iløpet av den siste måneden før undersøkelsen ble gjennomført.

Dermed er det ikke noe problem for spammere å tjene penger på sin mildt sagt irriterende virksomhet. Det koster ingenting å sende en epost, og selv om spammerne må ha tilgang på servere og internettforbindelse, samt at de må bruke noe tid på å lage og sende ut spam-eposten, så er det mer enn nok potensiale for å tjene godt på innsatsen når så mange biter på.

Foruten spamproblemet, viser rapporten at mange sliter med å beskytte seg mot ondsinnet kode. 38 prosent av de som svarte, rapporterte at de hadde blitt utsatt for virus-infeksjoner, og 34 prosent hadde opplevd problemer etter å ha blitt infiserte av spionvare. Vellykkede phishing-angrep var ikke like utbredt. 8 prosent oppga at de hadde blitt utsatt for det.

Den fulle rapporten tar for seg mange emner innen ondsinnet programvare og hvordan den best kan bekjempes, samt med en test av diverse sikkerhetsprogrammer. Den kommer i september-utgaven av Consumer Reports.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.