Ny rekordmåned for nettannonser

Annonsesalget på norske nettsteder vokser kraftig, og har passert en ny milepæl.

Annonsesalget på norske nettsteder vokser kraftig, og har passert en ny milepæl.

Annonseomsetningen på norske nettsteder passerte i september for første gang 100 millioner på en enkelt måned.

Veksten i september var totalt på 53 prosent i forhold til september 2004. For merkevareannonser, som er den største kategorien, økte omsetningen med hele 63 prosent.

Omsetningen økte fra 62,6 millioner kroner i september 2004 til 96 millioner kroner i september 2005.

Det kommer fram i Annonsestatistikk for Internett, som utarbeides av INMA - Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring - og MBL/NettForum.

Merkevareannonseringen sto for 67, 5 millioner kroner i september, mot 41,4 millioner i samme periode i fjor.

Ifølge INMA/MBL-Nettforum utgjør de innsamlede tallene for merkevareannonsering rundt 90 prosent av totalomsetningen. (©NTB)

Til toppen