Demonstrasjonsvideoen avslører at bildet langt fra fyller hele skjermens bredde. (Bilde: Microsoft)

Ny skjerm viser 3D uten briller

Microsofts prototyp registrerer hvor du sitter, og viser forskjellig bilde til hvert øye.

Steven Bathiche, sjef for forskningsgruppen Applied Sciences Group (ASG) i Microsoft, har vist MITs populære tidsskrift Technology Review en prototyp på en skjerm som kan vise 3D uten at tilskuerne må ha på seg spesielle briller.

ASG er knyttet til Microsofts forretningsenhet for underholdning og maskinvare – mest kjent for spillenheten Xbox – og er i hovedsak opptatt av nye former for grensesnitt. Det er ASG som har laget grensesnittet til Microsoft Surface, en pc der brukergrensesnittet er en 30 tommers berøringsskjerm som plasseres vannrett, nedfelt i et bord. Gruppen samarbeider med selskapets forskningsavdeling, Microsoft Research.

Brillefri 3D er ikke noe nytt for forskere: Det har vært arbeidet med i flere tiår. Philips kunngjorde et produkt i juni 2007, som siden er glemt. Mitsubishi viste en prototyp noen måneder seinere, men heller ikke den har gitt noen produkter.

Hva brillefri 3D egentlig innebærer, er tvetydig. På et fagsymposium i Seattle i slutten av mai, ble det vist prototyper på skjermer som kan gjengi to ulike bilder, avhengig av hvilken synsvinkel man ser på skjermen fra. Slike skjermer kan brukes til å vise 3D, forutsatt at tilskueren plasserer seg slik at man ser det ene bildet med venstre øye, og det andre bildet med høyre. Straks man beveger hodet ut av «3D-sonen», opplever tilskueren at bildet blir uskarpt.

Ideelt sett burde en 3D-skjerm vise noe i retning av et hologram, det vil si at bildet er i 3D uavhengig av synsvinkel, og at man ser bildet noe forskjellig avhengig av hvor man sitter i forhold til skjermen. Det vil blant annet kreve at hvert opptak ikke nøyer seg med stereoskopi, altså ett bilde for hvert øye, men filmer en sekvens fra mange hold. Kostnadene det medfører er bakgrunnen for uttalelser fra visepresident Peter Fannon i Panasonic til Technology Review i januar i år, om at brillefri 3D i tv ikke er praktisk mulig i overskuelig framtid.

Prototypen til Microsoft inneholder flere vesentlig framskritt i forhold til det som ble vist i Seattle i slutten av mai.

Skjermen kan følge med på hvor tilskuerne befinner seg, og styre bildene slik at hver tilskuer mottar et venstre bilde til venstre øye, og et høyre bilde til høyre øye. Videostrømmene kan være forskjellige til hver tilskuer, slik at man kan få en slags hologrameffekt.

Prototypens hovedbegrensning er at den bare kan tilby 3D til opptil to samtidige tilskuere.

På den andre siden, kan den løse et annet problem: Siden den kan vise opptil fire ulike videostrømmer samtidig, kan den også brukes til å la opptil fire personer se hver sin film, fra samme skjerm.

Linsesystemet som gjør det mulig å vise fire videoer samtidig i hver sin synsretning fra samme skjerm, er løst på en helt ny og kompakt måte fra Microsofts side, som gjør at den kan tenkes å bli kommersielt levedyktig, i motsetning til tilsvarende løsninger tidligere.

Begrensningen til to tilskuere i 3D, og fire tilskuere i 2D, ligger ikke bare i dette linsesystemet. Også en annen faktor begrenser tallet på samtidige tilskuere: Oppdateringsfrekvensen til dagens flatskjermer.

De beste flatskjermene i dag oppdateres i 240 hertz. Minimum for tilfredsstillende video er 50 til 60 hertz. 240 hertz rekker følgelig ikke til mer enn fire kanaler, det vil si to i 3D, eller fire i 2D.

Det kan følgelig tenkes at Microsofts løsning blir mer anvendelig i Surface-bordet, der det ofte er snakk om to samtidige brukere, enn i brillefri 3D tv.

Det er lagt ut en video som demonstrerer Microsofts prototyp på 3D-skjerm.

Demonstrasjonsvideoen avslører at bildet langt fra fyller hele skjermens bredde.
Demonstrasjonsvideoen avslører at bildet langt fra fyller hele skjermens bredde. Bilde: Microsoft

    Les også:

Til toppen