Med jevne mellomrom dukker det opp store budsjett-sprekker i offentlig sektor, og nå har en ny kommet på bordet. Statens Vegvesen har stoppet arbeidet med å lage et nytt system for førerkort etter budsjett-sprekk på 165 millioner kroner, skriver Aftenposten.
Systemet for å utstede og sjekke førerkort har hatt et budsjett på hele 285 millioner kroner, men etterhvert ble prosjektet estimert til å koste totalt 450 millioner kroner. Men Vegvesenet har stoppet prosjektet før budsjett-sprekken er et faktum - så langt har Vegvesenet brukt litt under 200 millioner kroner.
Det er konsulentselskapet Bekk, nå kjøpt av Ergogroup, som har hovedkontrakten med Ciber og IBM som underleverandører.
_logo.svg.png)

Statens Vegvesen påtar seg langt på vei skylden for sprekken selv. For underveis utvidet man stadig kravspesifikasjonen og når budsjettsprekken vokste, valgte man å stoppe prosjektet, skriver Aftenposten.
Hva som nå skal skje er uklart.
Systemet brukes blant annet av Statens Vegvesen selv, politiet, Toll- og avgiftsdirektoratet, trafikkskolene og bilforhandlere.
Gartner har tidligere påpekt at offentlig sektor i noe større grad enn privat sektor går på IT-smeller, men at privat sektor holder tabbene hemmelig. Offentlig prosjekter sliter ofte med at de må eller velger å skreddersy systemer i stedet for å tilpasse standardpakker.
Andre store offentlige IT-sprekker de siste årene har vært Forsvarets samling av sine økonomi og ERP-systemer, det såkalte Golf/Los-systemet. I tillegg har Oslo Sporveiers nye digitale billettsystem gått solid over budsjett og blitt sterkt forsinket.
Den verste eksempelet er Rikstrygdeverkets såkalte Tress-90-prosjekt tidlig på 90-tallet. Det kostet over en milliard kroner før det ble stoppet.