Ny Telia/Telenor merkevare skal bygges i turbofart

Telenor har valgt reklamebyråkjeden Grey til jobben med å omprofilere det fusjonerte selskapet som et halvt år før børsnoteringen ennå står uten offisielt navn. Pressetalsmann Dag Melgaard innrømmer at det er knapt med tid, men sier det er en fordel at begge selskapene har vært gjennom liknende prosesser på 90-tallet.

Mandag denne uken ble det klart at det svenske reklamebyrået Hjärtsjö og det norske søsterselskapet La Familia får det store oppdraget å lansere det nye merkenavnet i forbindelse med lanseringen av Telenor.

Ryktene har svirret lenge om hva man lander på etter at Telianor har blitt innarbeidet i markedet i over ett år. Konsernsjefenes favoritt har vært Telaris, mens tabloidaviser som VG har publisert PS (People of Scandinavia) som et alternativ.

I det siste har det dukket opp tips i digi.no-redaksjonen som Telenordica, et navn som lett kan forveksles med Telenordia, det svenske aksjeselskapet som eies av alliansen Telenor, Tele Danmark og British Telecom.

I går lanserte så Svenska Dagbladet merkenavnet Telinor etter å ha sett en ny logo på et brev som ble sendt inn til den nye redaksjonen, med bemerkninger om at det lå tett opp til Telenor. Domenet Telinor.com er forøvrig registrert at et norsk internettselskap med tilhold i Stortingsgaten i Oslo.

Det er forventet at merkenavnet blir offentliggjort om et par uker.

Men uansett om de fusjonerte parter allerede har bestemt seg eller ikke; det blir knapt med tid å innarbeide et nytt navn, ikke minst fordi børsnoteringen er satt til april neste år.

Det er pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor ASA enig i.

- Profilarbeidet til reklamebyråene skal være klart i januar eller februar neste år. Da skal hele merkevare-hierarkiet stå ferdig. Det er klart dette er en stor jobb, sier Melgaard, og understreker at det ikke bare er det svenske reklamebyrået som har fått i oppgave å gjøre hele jobben.

- Vi er imidlertid godt forberedt. Vi har jo vært gjennom denne prosessen før, sier han og sikter til prosessen før de endret profil fra det gamle televerket til Telenor på midten av 90-tallet.

- Vi har plukket fram gamle papirer fra den gang. Det har også Telia gjort, sier han.

Melgaard vil ikke opplyse hvor mye de skal bruke på lanseringen, men Finansavisen anslår i dag at det dreier seg om 120 millioner kroner i lanseringsbudsjett på kampanjen. Disse inntektene skal dryppe på begge de to reklamebyråene i et internasjonalt Grey-system som til sammen omfatter 22 byråenheter i Norge og Sverige.

I konkurransen om den ettertraktede kontrakten har McCann-Erickson-byråene Rönnberg McCann og JBR McCann ikke vunnet frem. Det samme er tilfelle med Bates i Norge.

Til toppen