Ny tjeneste for betaling over nett

Norske banker håper å få mange nettbutikker over på en ny betalingsløsning på nett.

Det finnes i Norge bare rundt 1500 nettbutikker, og netthandelen er fortsatt fersk. Mens omsetningen med Visa-kort i Norge var nærmere 400 milliarder kroner i 2005, stod netthandelen bare for rundt syv milliarder.

Med sikrere betalingsrutiner på nett og mer fortrolige nettbankkunder, kan vi forvente en stor konkurranse framover på dette markedet.

Bankene DnB Nor, Sparebank1 og Norda er allerede ute og har utviklet en sikker betalingsløsning på nett som de håper å vinne nettbutikker på, og som vil bli lansert fra nyttår.

– Løsningen heter BankAxess. Den krever at nettbutikkene signerer en BankAxess-avtale med sin bank for å få tilgang til teknologien og brukerstedbankID for å identifisere banken, forklarer informasjonssjef Anders Bigseth i DnB Nor til digi.no.

Med den nye BankAxess-løsningen beveger bankene seg inn i kortinnløsernes bed, og vil slåss direkte med disse.

Hvordan bankene prismessig vil konkurrere i forhold til kortinnløsere som Teller og Euroconex, vil Bigseth ikke uttale seg om. Det vil bli et priselement bankene imellom, mener han.

Men både Teller og Euroconex tjener fra to til fem prosent av det butikkene omsetter ved betalingstransaksjoner, og dette er da det bankene nå selv kan ta i fortjeneste.

Bigseth vil ikke uttale seg om bankene vil gå lavere ned i gebyrer for å tiltrekke seg nye nettkunder.

BankAxess er utviklet på typiske varer som man handler ofte, men med pris under 1000 kroner som for eksempel CD, bøker, billetter, blomster, ladetjenester, nedlasting av musikk, spill og film.

Løsningen kan bli enklere for en bedrift som ønsker å starte opp med nettbutikk.

– Prinsippet er det samme som i BankAxept, der kontoen blir belastet i det øyeblikket varen kjøpes over nett, sier Bigseth.

Sluttkunden som handler med nettbutikken, må på sin side har bankID. Foreløpig er det i dag rundt 600 000 nordmenn som har bankID. Bigseth forteller at DnB Nor vil på nyåret rulle ut bankID til sine kunder.

Kunder installerer da sitt bankID-sertifikat med personlig passord og sikkerhetskode, og har en gang for alle registrert seg med bankID. Det betyr at kunden kan handle tryggere over nettet med nettbutikker som har BankAxess-avtale, mener Bigseth.

Kunden slipper å oppgi bankkortnummer og utløpsdato. BankID er tilstrekkelig for identifisering.

Fordelene for bedriften er at man får direkte salgsoppgjør, og slipper å vente med at beløpet blir kreditert.

BankAxess-løsningen er nå i pilot mot både personkunder og bedriftskunder, og skal løpe fra oktober 2006 til april 2007.

Tanken er at BankAxess etter hvert også kan brukes i forbindelse med andre former for fjernhandel, for eksempel via mobiltelefon eller digital TV.

Til toppen