Nye kunder sliter med utsolgte konsulenthus

Konsulent-selskapene sliter med rekrutteringen og det går utover nye kunder.

Arbeidsledigheten i den norske IT-bransje er marginal og det er stor rift om de best kvalifiserte konsulentene.

Konsulentselskapene sliter med å rekruttere nyansatte og det går utover kunder som ikke får kjørt prosjektene de ønsker. Verst er det for de som ikke har etablerte kundeforhold hos konsulentselskapene. De stiller bakerst i køen.

- Jeg tror at de potensielle kundene som ikke har et etablert forhold med et eller flere konsulentselskaper vil kunne få problemer å få tak i noen. De fleste vil først og fremst holde på sine eksisterende kunder, sier Olav Folkestad, administrerende direktør i Bekk, til Computerworld.no.

I en ringerunde som Computerword har foretatt, får Folkestad følge av flere andre norske selskaper, blant annet EDB.

- Vi mener vi er godt dekket for den veksten vi forventer for i år, men vi må prioritere i oppdragene våre. Vi er veldig opptatte. Da velger vi først og fremst de kundene vi allerede har et forhold til, sier Geir Remman i EDB, til Computerworld.no.

Bekk-gründer Olav Folkestad mener at kundene bare må forholde seg til at slik er det i perioder.

- Kundesiden må akseptere at it-bransjen periodevis er utsolgt, sier Folkestad, til Computerworld.no.

Dermed kan mye tyde på at mange kunder må venne seg til tanken om at de må bli flinkere med sin leverandørpleie for å få tilgang på ressursene de trenger til sine prosjekter. Det vil trolig også resultere i at leverandørene kan heve prisene fremover.

Til toppen