Nye mobiltelefoner

Alcatel skal igjen forsøke seg på det norske mobiltelefonmarkedet.

Sist Alcatel forsøkte seg gikk det ikke så bra, med misfornøyde kunder, kritiske forhandlere og knapt én solgt telefon.

Nå hjar imidlertid nye modeller tatt nye markedsandeler i flere europeiske land. I første halvår var andelen oppe i 35 prosent i Spania, 15 prosent i Danmark og fem prosent i Sverige og Finland, opplyser Alcatel i en pressemelding.

- Denne gangen er jeg sikker på at vi også vil lykkes i Norge. Vi er alene om å bruke symboler som brukerne vil kjenne igjen fra sine egne windows-baserte PCer, sier danske Lars Bisgaard. Bisgaard, som er ansvarlig for Alcatels mobiltelefoner i Norden, mener dette gjør "just one touch"-telefonen meget enkel å bruke.

På verdensbasis skal Alcatel selge 2,5 millioner apparater i 1997 og fire millioner i 1998. Selskapet skal bygge opp et forhandlernett i Norge.

- Vi får nå et produkt som er godt egnet til å synliggjøre Alcatel ute blant folk. Våre konkurrenter har lenge hatt mobiltelefoner som en markedsfasade, noe vi har savnet, sier divisjonsdirektør Kjell-Erik Tenold i Acatel Distribusjon.

Alcatels nye modeller er GSM mobiltelefoner HC800 og toppmodellen HC1000. Telefonene har en navigasjonstast med fire retninger og fem ikoner, som gir adgang til de mest brukte funksjonstastene med én berøring. Stand-by tiden er to til 46 timer, og samtaletiden 55 til 130 minutter, alt etter batteritype. Den letteste utgaven veier 172 gram.

Til toppen