BANKID

Nye regler gjør at Sparebank 1 krever pass for å bruke BankID

En ny hvitvaskingslov gjør at Sparebank 1 krever pass for at kundene skal kunne logge inn med BankID.

Norske banker vil nå kreve at du kommer innom og viser fram passet ditt for å kunne fortsette å bruke innlogging med BankID.
Norske banker vil nå kreve at du kommer innom og viser fram passet ditt for å kunne fortsette å bruke innlogging med BankID. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpx
18. jan. 2019 - 11:32

– Hensikten er å beskytte både kunden og banken opp mot hvitvasking, ID-tyveri, svindelforsøk, terrorfinansiering og annen økonomisk kriminalitet, forklarer kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN til Adresseavisen.

Den nye loven har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene deres er, og reglene krever personlig oppmøte.

Mange har registrert seg i den personlige elektroniske legitimasjonstjenesten BankID, men ikke alle trenger å gå i banken sin og vise pass for å fortsette å bruke BankID.

– Fra 2007 har myndighetene krevd at pass skal ligge til grunn for kundeforholdet. Det betyr at vi har godkjent legitimasjon for dem som er blitt kunder etter 2007, men at vi ennå mangler for en del av dem som ble kunder i banken før dette, sier Tronstad.

Fra kundene blir varslet gjennom sin nettbank, epost og SMS har de to uker på seg å oppsøke banken. Om ikke blir BankID-en midlertidig sperret.

Utenlandske statsborgere som ikke har norsk pass, kan fremvise alternativ dokumentasjon, som oppholdskort i tillegg til pass.

DNB opplyser til NTB at deres kunder ikke trenger å foreta seg noe.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.