BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nye takter fra Compaq

Compaq endrer strategi, til tross for stadig bedre resultater. Nå skal hovedkonkurrenten Dell til pers.

Eirik Flaa
11. juli 1997 - 14:20

Compaq introduserer en ny forretningsmodell - Optimiced Distribution Model (ODM) - som nærmest er hentet fra boka til Dell Computer. I første omgang dreier det seg om nye krav til leverandørene for blant annet å redusere og optimalisere egne varelagre.

- ODM signaliserer en ny epoke for Compaq, sier CEO i selskapet Eckhard Pheiffer. I en pressemelding fra selskapet forklarer han at den nye modellen fortsatt beholder den eksisterende kanalstrukturen, med indirekte salg.

Planen er i første omgang å implementere en "build-to-order"-modell, der de to nye PCene deskpro 2000 og -4000 er først ute. Senere vil også andre modeller bli framstilt på denne måten, og i løpet av året vil alle produktlinjene i selskapet omfattes av det nye systemet.

Til høsten vil også andre fase i ODM bli iverksatt. Dette er det såkalte Channel Configuration-programmet, som skal sørge for raskere respons for kunden. I praksis betyr dette at Compaqs distributører får levert ukonfigurerte maskiner, med tilleggsutstyr, slik at distributøren selv raskt kan tilpasse de ulike maskinene til kunden.

I forbindelse med lanseringen av den nye forretningsmodellen, lanserer Compaq syv nye deskpro 2000-modeller og seks nye deskpro 4000. Alle maskinene leveres med Pentium-prosessorer på mellom 166 og 233 MHz. Den nye introduksjonen vil også føre til priskutt på gamle 2000-, 4000- og 6000-modeller. Likevel påstår Compaq overfor ZDNET, at marginene ikke vil bli berørt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.