Nye takter fra Compaq

Compaq endrer strategi, til tross for stadig bedre resultater. Nå skal hovedkonkurrenten Dell til pers.

Compaq endrer strategi, til tross for stadig bedre resultater. Nå skal hovedkonkurrenten Dell til pers.

Compaq introduserer en ny forretningsmodell - Optimiced Distribution Model (ODM) - som nærmest er hentet fra boka til Dell Computer. I første omgang dreier det seg om nye krav til leverandørene for blant annet å redusere og optimalisere egne varelagre.

- ODM signaliserer en ny epoke for Compaq, sier CEO i selskapet Eckhard Pheiffer. I en pressemelding fra selskapet forklarer han at den nye modellen fortsatt beholder den eksisterende kanalstrukturen, med indirekte salg.

Planen er i første omgang å implementere en "build-to-order"-modell, der de to nye PCene deskpro 2000 og -4000 er først ute. Senere vil også andre modeller bli framstilt på denne måten, og i løpet av året vil alle produktlinjene i selskapet omfattes av det nye systemet.

Til høsten vil også andre fase i ODM bli iverksatt. Dette er det såkalte Channel Configuration-programmet, som skal sørge for raskere respons for kunden. I praksis betyr dette at Compaqs distributører får levert ukonfigurerte maskiner, med tilleggsutstyr, slik at distributøren selv raskt kan tilpasse de ulike maskinene til kunden.

I forbindelse med lanseringen av den nye forretningsmodellen, lanserer Compaq syv nye deskpro 2000-modeller og seks nye deskpro 4000. Alle maskinene leveres med Pentium-prosessorer på mellom 166 og 233 MHz. Den nye introduksjonen vil også føre til priskutt på gamle 2000-, 4000- og 6000-modeller. Likevel påstår Compaq overfor ZDNET, at marginene ikke vil bli berørt.

Til toppen