Nystartede Tomato rir VMware-bølgen

Det norske selskapet Tomato satser kun på VMware og det har gitt selskapet en kjempestart.

Tomato ble stiftet i 2003 og satser 100 prosent på VMware. Det har de foreløpig fått godt betalt for og omsetningen har allerede nådd 44,1 millioner kroner.

Selskapet lever av å selge virtualiseringsporduktene fra VMware, samt konsulent- og kurstjenester rundt det amerikanske programvareselskapets produkter. VMware vokser kraftig for tiden og det drar Tomato nytte av.

I sitt første år var de bare aktiv noen måneder, men klarte allikevel å omsette for 2,7 millioner kroner. I sitt første hele driftsår steg omsetningen til 26,9 millioner kroner og ifjor oppnådde de en omsetning på 44,1 millioner kroner. Det skal ikke stoppe der.

- VMware salget er veldig sterkt og vi forventer minst 50 prosent vekst i år også, sier Chris Ashby, forretningsutvikler i Tomato til Finansavisen.

Tomato har hele tiden gått med overskudd, selv om størrelsen på overskuddet ikke er det største. I sitt første år fikk de et overskudd på 150.000 kroner og det økte til 1,3 millioner i 2003 og 2,2 millioner i fjor.

Ifølge selskapet selv, er de ledende på VMware i Norge med en markedsandel på 55 prosent. Selskapet har i dag 12 ansatte.

Til toppen