- Fast skal ansette flere utviklere fremover, forteller pressekontakt Geir Harald Aase i Fast.

Nyter godt av Microsofts store muskler

Fast løftes frem av sin amerikanske eier og varsler ansettelser, ikke kuttrunder.

Ryktene svirrer om store kutt hos Microsoft, men så langt kjenner selskapets norske avdeling ikke til planer om nedbemanninger.

Heller ikke hos søkeselskapet Fast, som i fjor ble kjøpt opp av programvaregiganten, er det noen krisestemning. Snarere tvert i mot. For mens andre sliter med finanskrise og økonomiske nedgangstider, så opplever de økt etterspørsel.

    Les også:

- Hos oss går det veldig bra. Vi har hatt et veldig godt fjerdekvartal og hos oss går det motsatt vei. Vi trenger flere folk, sier Fasts pressekontakt Geir Harald Aase til digi.no.

Aase sier at selskapet har fått en veldig viktige roll i Microsoft, og at det er de som har hovedansvaret for søk i selskapet.

- Vi er jo en global organisasjon, men den største delen befinner seg her i Norge, hvor vi er i underkant av 300 ansatte. Hovedtyngden av dette er utviklere.

Nå varsler selskapet at de kommer til å rekruttere snarere enn å nedbemanne. Ifølge Aase vil de ansette flere utviklere i tiden fremover, men understreker samtidig at de ikke har det ikke travelt.

- Som hovedansvarlige for søk i Microsoft er det mye vi skal gjøre, og mye vi skal utvikle, men vi er tålmodige. Det er spesialisert kompetanse vi er på jakt etter, og det er ingen bråhast.

På spørsmål om antall stillinger blir han mer forsiktig, og sier at han ikke kan komme med konkrete tall. Fast har i dag utviklingskontor i Tromsø, Trondheim og Oslo, der også hovedkontoret ligger. Det er trolig ved en eller flere av disse avdelingene det er behov for flere hoder.

Det er spesialisert kompetanse vi er på jakt etter Sikkert er det at Fast når ut til et mye større marked etter oppkjøpet.

- Det har gjort at mange dører har blitt åpnet for oss. På kundesiden har vi fått veldig god hjelp av dette, og sammen med Microsoft har vi fått mye større muskler, forteller Aase.

Finanskrisen ser ikke ut til å ha påvirket søketeknologi som produkt i særlig grad, mener Aase, som tror sitasjonen slår heldig ut for dem.

En trend han trekker frem er at mange må spare penger, noe som innebærer at budsjettene må være mer effektive.

- Søk er svaret på det å få mer ut av ressursene for mange, sier Aase. Han tror dessuten at søk innebærer helt nye måter å tjene penger på.

- Først og fremst er søk sentralt i mange forretningsmodeller på nettet. Det gjelder nettbutikker, innen katalogtjenester og ikke minst aviser, sier Geir Harald Aase.

    Les også:

Til toppen