BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nytt system reduserer SMS-prisene

digi.no kan avsløre at leverandørene av ringetoner og logoer snart kan senke prisene. To nye systemer kutter Telenor og Netcoms inntekter.

30. nov. 2001 - 13:51

Markedet for ringetoner og logoer har blitt kjempebutikk i Norge. Samlet omsetning i år vil nå opp i to milliarder kroner. Men innholdsleverandørene mener at Telenor ASA og NetCom GSM tar seg for mye betalt.

Det koster i utgangspunktet rundt 70 øre å sende en SMS-melding -uansett innhold. Men ber du Telenor eller Netcom om å fakturere kunden for deg, må du som innholdsleverandør i snitt ut med tre og en halv kroner. Denne summen kan nå reduseres ved innførsel av to nye, konkurrerende systemer.

Systemene til eSolutions og subClearings er bygget for å håndtere betaling for bruk av tjenester både på Internett og mobiltelefon. Begge systemene forutsetter at du har etablert en konto og har overført penger dit.

Har du gjort dette og ber om for eksempel radarvarsling fra tjenesten politiet.net, skjer følgene:

Smsfun/Politiet.net har inngått en avtale med eSolutions og sjekker om du har en konto der og at det står penger på den. Dermed sender de deg varslingen du har bedt om som en vanlig SMS og ber eSolutions belaste deg for to kroner. Dette koster Politiet bare 70 øre og de sitter igjen med rundt en krone, for eSolutions krever 20-60 øre.

Har du ikke konto hos eSolutions, får Telenor eller Netcom beskjed om at dette er en betal-SMS og belaster din konto med tre kroner.

Gjør de store SMS-tjenestene som Politiet.net, vil SMS-tjenester bli billigere å bruke.

- Det krever litt innsats å registrere seg hos eSolutions, så derfor bør kundene få det billigere. En vanlig varsling koste 3 kroner, men nå kan vi tilby det samme til 2 kroner, sier leder og gründer Einar Roland til digi.no.

SubClearing har ikke rukket å åpne sin løsning med noen kunder, men lover at det ikke skal ta lang tid.

- Vi har allerede etablert og tester vårt system mot en stor norsk aktør. Vi har også samtaler med flere andre, forteller gründer og utviklingssjef Shazad Rana i subClearing til digi.no.

På kort sikt er ikke systemene til eSolution og subClearing noen stor trussel mot Telenor og Netcoms store SMS-inntekter. Men den norske Internett-bransjen vrir seg langsomt men sikkert mot betaling for innhold, noe som etter hvert vil øke antallet brukere som skaffer seg nettkonto.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.