Bruk av utstyr som automatisk skrur av mobiltelefoner som befinner seg innenfor et visst områe (såkalte mobiljammere), har skapt diskusjoner blant aktører som ønsker å sperre for mobilsignaler og Post- og teletilsynet.
Det skriver Bergens Tidende.
Det er ingeniør Jan Monrad Tangen som kom på idéen etter å ha hørt om et Braathensfly som måtte nødlande på grunn av en mobiltelefon i 1998.
- Vi har hatt et nært samarbeid med Luftfartsverket, kontaktet 240 internasjonale flyplasser og fått stor respons. Alle vi har vært i kontakt med, sier ta de vil ha denne teknologien. I dag regner man med at ti prosent av alle mobiltelefoner som passasjerene har med seg om bord i et fly, står på under reiser. Det utgjør et alvorlig sikkerhetsproblem fordi senderne i dem kan påvirke flyets instrumenter, sier Tangen til Bergens Tidende.
I løpet av høsten vil de små antenneboksene være på plass over døren inn til to av de mest brukte flyutgangene på Flesland.
- Dette systemet er tilrettelagt for mobiltelefoner med den såkalte Bluetooth-teknologien, som nå blir standard kommunikasjonskanal i alle nye mobiltelefoner. I dag finnes det tre slike telefoner fra Nokia og Ericsson på markedet. Nye Bluetooth-telefoner er like om hjørnet. I løpet av et par år vil dette være de vanligste mobiltelefonene fra alle de store produsentene, sier Tangen til BT.