RESULTATERFINANS

OEM-effekten lar vente på seg

Effekten fra OEM avtalene Tandberg Data inngikk i i høst, ga ikke de helt store utslagene på omsetningen i tredje kvartal. Høye marginer sørget likevel for fortsatt vekst på bunnlinjen for den norske båndstasjonprodusenten.

Eirik Flaa
6. feb. 1998 - 14:42

Forventningene til fjerdekvartalstallene i Tandberg Data (TAD) var noe jekket ned før dagens resultatfremlegging, noe som også har gjenspeilet seg i kursutviklingen. Fra en topp på rundt 95 kroner var kursen nede i 72,50 kroner dagen før resultatfremleggelsen. Analytiker-estimatene samsvarte også i stor grad med resultatet som ble presentert fredag morgen, og nyheten ga ingen store utslag i kursbildet.

Et resultat i fjerde kvartal på 30,2 millioner kroner er likevel det beste kvartalet i selskapets historie hvis man ser bort fra gevinstene fra salg av bygningsmasse i fjerde kvartal 1996. Haken ved Tandberg Data-resultatet er at omsetningen ennå ikke har sett den eksplosive effekten som mange analytikere forespeilet tidligere i år. En omsetning på 250,6 millioner i kvartalet er bare 16 prosent over fjerde kvartal 1996 og kan ikke forsvare at TAD-aksjen har lagt på seg rundt 200 prosent siste året.

- Man skal være klar over at det tar tid før OEM-avtaler gjør utslag på resultatene. De første 1-3 månedene er som regel en innsalgsperiode - deretter kan det gå mellom 1 og 4 måneder før det ordinære salget skyter fart, sa administrerende direktør Jon E. Bjørstad under dagens resultatfremlegging.

Han mente at selskapet fikk full forståelse for dette blant utenlandske analytikere, mens den norske analytikerstanden hadde en tendens til å ta gledene på forskudd. Bjørstad var forøvrig svært optimistisk til året som kommer.

- Historisk sett ser det ut til at produktene når høyeste punkt i sin livssyklus etter 2 år - og med tanke på de hyppige produktlanseringene siste året vil det derfor ta en viss tid før vi merker effekten av dette, sa Bjørstad og forklarer at SLR5 produktet tross alt har hatt en kortere modningstid.

- Det tok under et halvt år fra lanseringen til de første OEM kontraktene var på plass. Avtaler som vil skyte fart på omsetningen i 1998, sa Bjørstad, som heller ikke var bekymret for kapasitetsøkningen som er nødvendig for å møte den sterke veksten.

- Slik situasjonen er idag kan vi øke omsetningen med 30 prosent uten å foreta større endringer. I løpet av ett år skal vi ha doblet kapasiteten, sa Bjørstad.

Et spørsmål som kom opp under dagens presentasjon var hvorvidt samarbeidet mellom IBM, HP og Seagate om å utvikle en ny standardteknologi for båndstasjoner, var en trussel mot de proprietære løsningene til Tandberg Data. TAD-sjefen avfeide dette.

- Det er klart vi har respekt for disse aktørene, men erfaringsmessig tar det svært lang tid å få et slikt produkt ferdigstilt. Jeg tror neppe det vil komme noe konkret før i 1999, sa Bjørstad som på sikt så den etablerte DLT-standarden som den største utfordringen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.