Juss og samfunn

Offline-annonsører går for multimedia-annonser

Coca-Cola, General Motors og Procter & Gamble er blant merkevareannonsørene som satser på mer avanserte former for internettreklame, viser amerikansk undersøkelse.

6. mai 2002 - 10:12

Nielsen/NetRatings har funnet ut at ni av de ti største annonsørene som satser på såkalt 'rich media', det vil si multimedia-annonser, kommer fra de mer tradisjonelle bransjene for bygging av merkevarer.

Bannere med flash-presentasjoner, interstitials (reklame mens du venter på nedlasting av tjenesten) og annonser som fyller hele dataskjermen din er blant formater som er hyppig brukt av amerikanske annonsører. Kosmetikk- og hygieneprodusenten Procter & Gamble er den mest kjente merkevaren utenfor USA som bruker mest penger og ressurser for å skille seg ut. Men også bilprodusenten General Motors, Coca-Cola og medieselskapet Vivendi Universal havnet på topp ti-listen i første kvartal

- Klynger av annonser er fortsatt én av online-annonseringens største utfordringer, mener Charles Buchwalter, som er vice-president i NetRatings. Han sier til Internetnews.com at annonsørene vil prøve å skille seg ut, både ved å lage annonser som er annerledes og bruke mer penger på å nå målgruppene.

Rich media-annonser utgjør fortsatt ikke den store andelen av den totale nettannonseringen, rundt tre prosent, ifølge NetRatings. Hver surfer får i gjennomsnitt tre annonsevisninger for hver nettside de er innom, noe som gjør det tøft å nå gjennom med den kommersielle kommunikasjonen.

I tillegg har NetRatings kunnet kartlegge at hele 67 prosent av multimedieannonseringen er gjort målrettet , mens den vanlige annonseringen kun er skikkelig målrettet i 30 prosent av tilfellene.

Dette er den første undersøkelsen NetRatings har gjort under merkenavnet AdRelevance etter at de tok over selskapet og undersøkelsen fra kriserammede Jupiter Media Metrix.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Oslo Pensjonsforsikring AS
Secops engineer
Oslo Pensjonsforsikring AS
Oslo
10. juni
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra