...og DERRR utliknet nettkvinnene

Egentlig er det et historisk øyeblikk: USA, verdens desidert største internettsamfunn, har like mange kvinnelige som mannlige nettbrukere. Myten om den kvisete tenåringsgutten med fettet hår kan gravlegges en gang for alle.

For tre år siden var scenariet ganske annerledes; da sto gutta for 82 prosent av bruken, resten tok jentene seg av. Ifølge Media Metrix endte den mannlige dominansen i januar i år. Media Metrix er et statistikkselskap som måler internettbruk gjennom et utvalg av paneler plassert ute hos mange tusen amerikanere.

Og ennå er det ikke slutt. USA består i dag av flere kvinner enn menn, og eksperter regner med at internettbruken om ikke lenge vil reflektere sammensetningen av den amerikanske befolkningen.

- Dette er ikke bare en milepæl for kvinner men for Internett generelt. Nettet leverer nå tjenester som mer tradisjonelle medier leverer. Internett omfavnes og er blitt tatt inn i varmen av allmenheten, mener Fran Maier, viseadministrerende markedsdirektør i Women.com. Hun har blitt intervjuet av Inter@ctive Week.

Menn er mer opptatt av nettet som underholdnings- og utforskningskanal, mens kvinnelige brukere tenderer mot å bruke nettet som et nyttig verktøy og hjelpemiddel i hverdagen. Blant annet er kvinner med på å danne nettverksallianser og prategrupper der det utveksles både nyttig og unyttig informasjon.

Men etter hvert har det også kommet opp en mengde forbrukertjenester på web som skiller seg klart fra de tidlige tekno-tjenestene som først og fremst appellerte til mannlige IT-folk og internaut.

Det er også verdt å merke seg at finansverden merker seg den fremadstormende kvinnefronten på nett. iVillage, et kvinneorientert nettsted som skryter av å være "The #1 Women's Network", ble introdusert på børs denne måneden. På Nasdaq har iVillage vekket betydelig oppmerksomhet blant kjøpekåte investorer med sans for internettaksjer.

Til toppen