Mandag skjedde det igjen: DNBs nettbankløsning gikk ned for telling. Denne gangen er det BankID som sørger for problemer for den norske storbanken, opplyser DNB. (Bilde: digi.no)

Så skjedde det igjen: DNB sliter med de tekniske løsningene for femte gang på kort tid

DNBs nettbank er nede for femte gang i mars. – Uka begynner ikke bra for oss, konstaterer Vidar Korsberg Dalsbø til digi.no.

Like før klokken ti mandag startet problemene for DNB igjen. Denne gangen er det BankID som er rotårsaken til problemene, opplyser DNB til digi.no.

– Mange av nettbankbrukene våre vil derfor ikke få logget inn, sier Vidar Korsberg Dalsbø til digi.no.

Han er kommunikasjonsrådgiver i den norske storbanken. Korsberg Dalsbø sier at DNB har alt av tilgjengelige ressurser jobbene for å løse innloggingsproblemene.

Jobber på spreng

Teknologene har jobbet på spreng i morgentimene mandag, og det skal derfor være mulig å logge seg inn i nettbanken ved hjelp av kodebrikke, opplyser han.

– Uka begynner ikke bra for dere?

– Nei, den gjør ikke det. Det er veldig beklagelig at vi har nettbankproblemer i dag igjen.

Ifølge DNB skal mandagens nedetid bli kortvarig. De håper å være oppe igjen ganske snart, sier Korsberg Dalsbø.

Lagringsløsningen gikk ned i forrige uke

Nedetiden kommer svært ubeleilig etter at DNB opplevde store problemer med nettbankløsningen i forrige uke. 

Den gangen skyldtes problemene at noen av lagringssystemene til banken, som er lokalisert i Green Mountain-anlegget i Rennesøy ved Stavanger, gikk ned.

Heidi Austlid i IKT-Norge sier at DNB er samfunnskritisk infrastruktur.
Heidi Austlid i IKT-Norge sier at DNB er samfunnskritisk infrastruktur. Foto: IKT-Norge

Det førte til at flere andre systemer gikk ned, blant annet nettbanken og betalingsløsninger på nett.

Femte gang i mars med nedetid

Mandagens problemer føyer seg inn i rekken av problemer for DNB i mars. Hele fem ganger den siste måneden har DNB slitt med de tekniske løsningene.

Administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge fortalte til digi.no i forrige uke at IKT-Norge ser på bankløsningene til DNB som samfunnskritisk infrastruktur. 

– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne. Vi som forbrukere må kunne stole på bankenes nettbanktjenester, argumenterte hun da.

– DNB definerer seg selv som digitalselskap

Hun mente videre at nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som gjør at når det ene systemet faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid.

– DNB definerer seg selv som digitalselskap, og da må deres bankløsninger fungere for oss forbrukere – når vi trenger det. DNB kan kjapt tape omdømme. Det gode er at jeg tror DNB tar disse problemene på alvor, avsluttet hun.

Administrerende direktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media mener DNB bør styrke konsernledelsen med teknologisk kompetanse. Ingen av de 13 personene i konsernledelsen har teknologibakgrunn.
Administrerende direktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media mener DNB bør styrke konsernledelsen med teknologisk kompetanse. Ingen av de 13 personene i konsernledelsen har teknologibakgrunn. Foto: Marius Jørgenrud

Ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media går hardt ut mot DNBs konsernledelse søndag

– Konsernledelsen i DNB er kjemisk fri for teknologer

Moberg mener DNB ikke tar det teknologiske aspektet ved bankdriften på alvor.

Ifølge DNB har ingen i konsernledelsen teknologibakgrunn. 

– Konsernledelsen i DNB er kjemisk fri for teknologer. Dette til tross for at DNB har flere enn 800 IT-ansatte i Norge. Det er oppsiktsvekkende for et selskap som predikerer at de skal bli et teknologiselskap – og som attpåtil har en dysfunksjonell nettbank, skriver Moberg og fortsetter:

– Det er vitterlig overraskende av et selskap som nå ser på seg selv som et av landets største teknologiselskaper, ikke har teknologikompetanse i en konsernledergruppe på 13.

Kommentarer (37)

Kommentarer (37)
Til toppen