Også Google lanserer søkemotor for bedrifter

Fast og Google slåss om søk på Internett. Nå lanserer Google en konkurrent til bedriftsøke-motoren til Fast.

Google kaster seg nå inn i kampen om å lage og selge søkemotorer til bedrifter. Slike søkemotorer lar ansatte og kunder søke i bedriftens dokumentlagere og epost-arkiver.

Fast, Google og Inktomi ansees nå som de tre største aktørene på Intenrett-søk. Nå hardner krigen til, kommer Google etter Fast på bedriftssøk.

Fast lovet lenge at selskapet skulle lansere en søkemotor for små og mellomstore bedrifter sammen med Dell. Men selskapet droppet dette til fordel for en fokus på større kunder. Nå kommer Google etter på begge markeder.

Google lanserer det Fast og Dell lovet - en serverboks med ferdig oppsatt programvare. Spørsmålet er hvordan Google teknologi fungerer. For nå du søker på Internett med Google, får du opp lister over treff basert på hvor ofte et dokument er lenket til og lenket fra.

Dette gir bedre relevans enn hva søkeomotorer som Fast serverer, mener Google. Fasts søkemotor legger større vekt på hvor ofte ordene du leter etter forekommer. Men Google kan ikke bruke sin teknikk internt i en bedrift - ansatte lenker ikke sine Word-dokumenter sammen. Spørsmålet blir derfor om Google mister sitt store fortrinn når de skal selge løsninger til bedriftskunder.

Google tilbyr to versjoner av sin løsning, skriver Reuters. Den billigste versjonen av søkeserveren koster 20.000 dollar og skalerer opp til 150.000 dokumenter, mens den andre koster 250.000 dollar og skalerer opp til millionvis av dokumenter.

- Vi har en mer skalerbar løsning som tilpasses kundene behov, påstår Fast-sjef John M. Lervik til digi.no. Googles system er ferdigpakket, noe som lar dem selge til kunder uten konsulenthjelp. Vi trakk oss ut av dette markedet fordi det er så mange konkurrenter og lave marginer der, sier Lervik.

Til toppen