Om billige sigaretter og journalistikk

Tidlig om morgen den 21. april hadde jeg et lykkelig øyeblikk. I papiraftenposten fant jeg nemlig overskriften "Svenskehandel på Internett".

Før jeg fikk lest mer oppsto lykkefølelsen. Endelig, tenkte jeg. Endelig får jeg Internett-tilgang til svenskprisede kamelsigaretter.

I ettertankens klare morgenlys burde jeg selvfølgelig tenkt på toll og kvoter og næringslivet i Østfold. Og det gjorde jeg forresten også, men den refleksjonen dukket først opp for alvor etter at jeg hadde oppsøkt nettstedet som artikkelen handlet om.

Jeg har tidligere skrevet at én indikasjon på om noen er i ferd med å få til ting på web som virkelig betyr noe for folk flest, kan være at det skrives om tingene i tradisjonelle medier. (F.eks. når digi.no siteres i Dagsrevyen.) Sånn er det dessverre ikke alltid.

Ofte, faktisk svært ofte, er det motsatt.

I papiraftenpostenartikkelen om svenskehandelen kunne jeg blant annet lese følgende: "En norskfødt svenske etablerer iinternettkolonial med et pågangsmot som er en Bør Børson verdig. Lave priser skal lokke norske kunder. Aasheim forteller at virksomheten kan bli børsnotert, etter tre kvart års virksomhet."

Nå oppfordrer jeg alle som leser denne lille artikkelen om å klikke på lenken til høyre (eller under saken). Gjør du det, er nemlig øvrige kommentarer overflødige.

Kanskje bortsett fra denne: Herved innføres det et nytt punkt til pressens Vær varsom-plakat: Klikk før du skriver!

Sørgelig PS: Sigarettene er fortsatt rimeligere i Sverige enn på Internett.

Til toppen