Nedgangen i det globale pc-markedet rammer den kinesiske produsenten Lenovo langt mindre enn konkurrentene: Kvartalstallene som Lenovo offentliggjorde i dag bekrefter anslagene til IDC: I et krympende marked gjør de mer enn bare å holde stand.
Ifølge IDC har Lenovo en markedsandel, målt i volum, på 15,3 prosent, mot 15,7 prosent for HP. For et år siden var andelene henholdsvis 13,2 prosent og 17,7 prosent. Med den utviklingen HP er i – se artikkelen SKrivere berger HPs profitt – vil Lenovo trolig bli verdens største pc-leverandør i inneværende kvartal.
Lenovo oppgir omsetningsrekord i kvartalet ut mars, det fjerde i selskapets regnskapsår: 7,8 milliarder dollar, 4 prosent mer enn i samme kvartal i fjor. Driftsresultatet økte med 67 prosent til 169 millioner dollar, mens nettoresultat etter skatt gjorde et hopp på 90 prosent til 127 millioner dollar.
_logo.svg.png)
.jpg)
Toppsjef Yang Yuanqing sier framgangen ikke bare gjelder pc-er.
– Faktisk leverte vi 3,7 ganger flere smartmobiler globalt [enn i samme kvartal i fjor], og vi er nå nest størst på det kinesiske smartmobilmarkedet, sier han i en uttalelse.
Lenovo snakker om «PC Plus», en sekkebetegnelse for pc-er, nettbrett og smartmobiler, og tar sikte på å bli en «PC Plus leader».
– Framover vil vi fokusere våre investeringer innen raskt voksende segmenter som brett, smartmobil og bedriftsmaskinvare, samtidig som vi skal arbeide for økt lønnsomhet innen vår kjernevirksomhet, pc-er. Vi venter å gjøre det godt i de nye områdene, akkurat som innen pc-er.