BEDRIFTSTEKNOLOGI

Omveltning i mobilbransjen åpner for Microsoft

Nå tipper maktbalansen i mobilbransjen og det åpner store muligheter for Microsoft. Taperen er selskaper som Nokia, Motorola og andre som vil gjøre 'alt' selv.

29. okt. 2002 - 12:10





HTC-telefonen viser vei. digi.no fått prøve den nye telefonen som er basert på Microsoft smartphone - og den imponerer (egen testomtale kommer senere). Man kan mislike Microsoft så mye man vil, men de fleste vil raskt finnes seg hjemme med Windows-grensesnittet. Her får man kanskje den første fullintegrerte lommedatamaskin og mobiltelefon i ett: På skjermen finner du miniversjoner av Word og Excel, Outlook, Internet Explorer og ebok-leserprogram. Mobiltelefonen har GPRS og gir godt fart. HTC-telefonen gir kort sagt et solid førsteinntrykk, den er rask og funksjonell, designen er pen og virker solid, og multitelefonen er krympet nok til å passe i en innerlomme.


Prisen er heller ikke avskrekkende - rundt 6000 kroner. Det er selvfølgelig for dyrt for mange brukere, men telefonen viser at Microsoft har kommet til et punkt der mindre kjente produsenter kan lage kraftige telefoner til en overkommelig pris. Pris og vekt vil bare gå én vei.

Det betyr problemer for Symbian og selskaper som Nokia, Motorola og andre store mobilprodusenter. For samtidig med at den alternative teknologien er god og prismessig konkurransedyktig, så ser man at europeiske mobiloperatører i økende grad opptrer som hardware-pushere på egne vegne mer enn på mobilprodusentenes.

Mens det hittil har vært slik at Telenor, NetCom, Sense osv. her hjemme har subsidiert mobiltelefoner fra Nokia, Motorola, Siemens, SonyEricsson og andre mot at abonnenten binder seg til operatøren i ett til to år, begynner man nå å se at operatørene begynner å selge avanserte og kostbare mobiltelefoner under eget merkenavn.

Et eksempel i så måte er Vodafone Group - en av verdens største mobiloperatører - som vil selge avanserte kameramobiler (utviklet av japanske Sharp og Matsushita, dvs. Panasonic) for å bygge opp under lanseringen av sine nye MMS-tjenester. Et annet, det hittil viktigste, ble omtalt i digi.no i forrige uke: Operatøren Orange skal selge sin egen smarttelefon under navnet Orange SPV (Sound Pictures Video). Telefonen, som er produsert av HTC (High Tech Computer i Taiwan), selges sterkt subsidiert av Orange. Til gjengjeld krever Orange bindingstid i minst ett år, og det er lagt inn en maskinvaresperre (ikke simkort-sperre) som gjør at Telefonen kun fungerer for Orange-kunder. Kutter du ut Orange-abonnementet kan du altså like gjerne levere tilbake den subsidierte telefonen til operatøren. Orange vil etter hvert tilby supertelefonen i alle land operatøren tilbyr sine tjenester.

Et tredje eksempel på at operatørene selv vil ha en del av inntektene av mobilterminalsalget og ikke bare subsidiere de eksisterende mobiltelefonprodusentene, er Hongkong-baserte Hutchison Whampoa som har bestilt to millioner skreddersydde mobiltelefoner for sitt tjenestetilbud fra japanske NEC. Hutchison-telefonen kommer i tre modellvarianter og kommer først i salg i Storbitannia og Italia - deretter syv andre land der Hutchison tilbyr sine mobile tjenester.

For operatørene handler det om å lage tydelige og eksklusive tjenester for sine kunder, og mer skreddersøm på tjenestesiden krever det samme på maskinvaresiden - derfor vil trenden med at operatørene bestiller mobiltelefoner etter egendefinerte spesifikasjoner og selge dem under eget merkenavn til sterkt subsidierte priser bare tilta.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.