JUSS OG SAMFUNN

One Call må opplyse om 3G i slagord

Men skal også tilby 4G i år.

One Calls slagord er ikke villedende så lenge selskapet opplyser at det bare dreier seg om 3G. Det har Forbrukerombudet bestemt.
One Calls slagord er ikke villedende så lenge selskapet opplyser at det bare dreier seg om 3G. Det har Forbrukerombudet bestemt. Bilde: One Calls reklamefilm, fotomontasje: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. juni 2014 - 09:44

Oslo (NTB): Mobilselskapet One Call får lov til å bruke slagordet «like bra - bare billigst», men er nødt til å opplyse om at det bare dreier seg om 3G.

I markedsføringen må One Call også fortelle hvilken hastighet kundene kan forvente å få, og at opplevd hastighet vil variere, opplyser Forbrukerombudet.

Bakgrunnen for saken er en klage fra konkurrenten Chess som mente One Calls markedsføring var villedende siden selskapet ikke tilbyr kundene 4G (LTE), noe flere av konkurrentene gjør.

Også Forbrukerombudet mente reklamen fra One Call var villedende ettersom 3G objektivt sett ikke er like bra som 4G. Ombudet mener imidlertid at brukeropplevelsen til One Calls kunder per i dag kan være eller er like god som brukeropplevelsene hos konkurrentene som tilbyr 4G.

Årsaken er at utbredelsen av telefoner som støtter 4G fremdeles er relativt lav, og at 4G-dekningen fra de andre operatørene fortsatt ikke er så god som den etter hvert skal bli.

I en pressemelding viser One Call til en ikke navngitt undersøkelse som forteller at ni av ti mobilkunder er godt fornøyde med den datahastigheten de får fra sin mobiloperatør, uavhengig av om de har 3G eller 4G.

– Per i dag er det fortsatt slik at mange mobilbrukere kan oppleve raskere datahastighet med 3G enn de får med 4G. Det kan være en forklaring på resultatet. I løpet av noen år vil 4G være allemannseie, men foreløpig klarer de fleste nordmenn seg fint med 3G-hastighet. Det holder i massevis til å strømme musikk, se på internett-TV eller bruke andre datatjenester, sier One Call-sjef Øistein Eriksen i pressemeldingen.

Flau parodi

Chess-sjef Arve Andreassen sier i en pressemelding at Forbrukerombudet har laget en konstruksjon som gjør det svært vanskelig for One Call.

– Velger OneCall å bruke «Like bra» i fortsettelsen, må selskapet også opplyse om at produktene faktisk ikke er like bra som det slagordet hevder. Vi beveger oss derfor inn de flaue parodiers landskap, sier Andreassen.

I pressemeldingen skriver One Call at selskapet nå merker økt etterspørsel etter 4G, og at selskapet vil tilby dette til kundene fra 1. oktober i år.

(©NTB)

Saken er oppdatert klokken 14.18 med kommentar fra Chess-sjef Arve Andreassen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra