Online-gigant får 2.6 mill nye kunder

Verdens største online-leverandør, America Online (AOL), blir enda større etter at selskapet overtar kundene til hovedkonkurrenten CompuServe. Det nye AOL vil betjene 11,6 millioner kunder.

Det er telekomselskapet WorldCom som kjøper CompuServe, for så å overlate online-delen til AOL.

WorldCom, CompuServe og America Online har inngått en avtale der WorldCom beholder CompuServes nettdel, og overlater CompuServes kundemasse, 2,6 millioner kunder, samt USD 175 millioner til AOL i bytte for AOL ANS, som er selskapets backbone datanett. WorldCom beholder CompuServes nett og får dermed mye bedre nettkapasitet til sitt eget online-nett, Uunet.

AOL er i første rekke rettet mot forbrukermarkedet og passserte nylig ifølge selskapet 9 millioner kunder, mens CompuServe har hatt større fokus på profesjonelle brukere og næringsliv. AOL vil i første omgang drive CompuServes kundemasse som en egen enhet.

WorldCom er USAs fjerde største telekompperatør etter AT&T, MCI og Sprint.

En konflikt som kommer i kjølvannet av denne handelen er at Uunet er primærnettet for Microsoft Network (MSN) som er USAs tredje største online-leverandør, men har klare ambisjoner om å bli nest størst. Dette har selskapet nå klart, men ikke uten hjelp av sin hovedkonkurrent AOL.

I tillegg til MSN får AOL størst konkurranse fra Prodigy.

Det er heller ikke avklart om det amerikanske justisdepartementet vil se nærmere på denne handelen som skaper en klar éner på det amerikanske online-markedet.

Til toppen