OpenOffice på hver femte pc i Norge

Ny undersøkelse som tar i bruk kreative målemetoder.

Tyske Team23 presenterte i forrige uken en resultatene av en undersøkelse over hvor stor andel av pc-brukere som har installert ulike kontorpakker, blant annet Microsoft Office og OpenOffice.org.

Resultatene er offentliggjort på nettstedet Webmasterpro.de.

I likhet med mange undersøkelser av markedsandelen til nettlesere og operativsystemer, er denne nye undersøkelsen basert på registrert besøk på en mengde ulike nettsteder som er brukere av tjeneste som heter FlashCounter. Resultatene påvirkes nødvendigvis av hva slags nettsteder dette er og i hvilke land disse nettstedene hører hjemme.

Det tyske nettstedet har derfor presentert andelene i de ulike landene.

Tabellen basert på undersøkelsen inkluder tall fra en rekke land, inkludert Sverige og Danmark, men ikke Norge*. Tallene for OpenOffice.org inkluderer også StarOffice, IBM Lotus Symphony og andre relaterte produkter. Kontorproduktene SoftMaker Office og KOffice oppnår begge i undersøkelsen under 0,3 prosent andre i alle landene.

Markedandeler til ulike kontorpakker i februar 2010.
Markedandeler til ulike kontorpakker i februar 2010. Bilde: Webmasterpro.de

Webmasterpro.de skriver i forbindelse med undersøkelsen at flere av landene hvor OpenOffice.org ifølge undersøkelsen har størst markedsandel, er det kjent at mange offentlige etater og institusjoner, blant annet skoler, har gått over til nettopp OpenOffice.org. I tillegg påpeker nettstedet at også andelen som benytter alternative nettlesere (altså alt annet enn Internet Explorer) gjerne er ganske høy i nettopp disse landene. Danmark må riktignok sies å være et klart unntak fra denne «regelen».

Det er heller ikke så overraskende at det i land hvor piratkopiering av programvare er et stort problem, er få som bruker gratisalternativer. Kina kommer helt til slutt i undersøkelsen med bare 0,2 prosent markedsandel for OpenOffice.org. Dette kan selvfølgelig også skyldes andre faktorer, for eksempel hvor godt produktet er tilpasset lokale forhold.

Selve metoden som har blitt brukt for å registrere markedsandelene, er litt spennende. Det er sjelden man besøker nettsteder med for eksempel Word eller OpenOffice.org som nettleser. Derfor har man måttet ta i bruk et annet sett med data som nettlesere kan fortelle nettsteder i forbindelse med et besøk. Dette er installerte fonter på maskinen.

Hver av kontorpakkene i undersøkelsen installere nemlig enkelte fonter som ikke følger med annen programvare. Dette gjør det dermed mulig å se hvilke kontorpakker som er installert på et system.

Undersøkelsen forteller derfor ingenting om hvilke kontorpakke som benyttes på de registrerte maskinen, bare hvilke pakker som er installert.

Webmasterpro.de går nederst på denne siden gjennom en hel del potensielle feilkilder som kan ha påvirket resultatene. Manuell installasjon av fonter er blant disse.

* Etter at artikkelen ble publisert, har den originale tabellen blitt oppdatert med tall fra i alle fall Norge. Tallene viser at 18 prosent av de registrerte, norske pc-ene har OpenOffice.org installert, mens 71 prosent har Microsoft Office, 2 prosent har Apple iWork og 0,5 prosent har WordPerfect.

Til toppen