BEDRIFTSTEKNOLOGI

Opera blir trolig gratis

Den norske nettleseren Opera har hittil kostet 300 kroner for hver brukerlisens, men nå vurderer selskapet å tilby en gratis-versjon som viser annonser. Her er Operas strategi:

Einar Ryvarden
9. mars 2000 - 11:44


Rolf AssevChristian Thommesen
Les også:
Smartkortsikkerhet i Operas kommende e-post-leser
Opera 4.0 klar til våren
Ericsson valgte Opera-nettleser til skjermtelefonen
Test Opera for Linux på egenhånd
Nå skal Opera selges
Jon S. von Tetzchner


- Etter hvert som PC-ene blir stadig kraftigere, blir det mindre viktig at Opera er raskere enn Netscape og Internet Explorer. Vi må derfor legge nye planer, sier nå Assev til digi.no.

Assev forteller at Opera kommer til å satse på to markeder:

  • Det første er alle de PC-kjøperne som ikke har råd til en Pentium III og 128 MB RAM. Analyser viser at særlig PC-salget i Asia blir enormt fremover.
  • Operas andre satsning blir alle de nye typene bokser med Internett-tilknytning ("Internet Devices"). Selskapet har en stor fordel fordi Opera fungerer på enkle prosessorer og med lite minne. Dessuten begynte Opera for to år siden arbeidet med versjoner for Linux, BeOS, Mac og Psion/Symbian-systemet Epoc. Disse versjonene skal lanseres i juni, lover Operas markedssjef.

Opera

digi.no




Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Vi vurderer derfor sterkt å gjøre om PC-versjonene av Opera til såkalt adware - det vil si at programmet er gratis mot at det dukker opp annonser i hjørnet. Men vi vil også fortsette å selge en versjon uten annonser. Den endelige beslutningen vil vi ta i løpet av april, sier Assev til digi.no.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra