Norske Opera er mest kjent for sin gratis-nettleser. For tiden viser nedlastingsmåleren syv millioner, og selskaper har 3,5-4 millioner aktive brukere, opplyser markedssjef Rolf Assev.
Men PC-versjonen av nettleseren er bare en bi-geskjeft for Opera - det er nettlesere for andre typer datamaskiner selskaper skal bli rike på. I dette markedet møter Opera mye mindre konkurranse fra Microsoft og Netscape og like viktig - selskapet får betalt for sine produkter fra leverandører som lager maskiner med ferdig installert programvare.
Selskapet har tidligere offentliggjort flere kontrakter og leverer nå på disse, forteller Assev til digi.no. Men han forteller også andre nyheter for det norske nettleserselskapet.
- Vi har gjort avtale med flere selskaper som enda ikke har offentliggjort sine produkter og dermed kan ikke vi fortelle om avtalene. Vi er også forsiktige om å fortelle om avtaler før produkter er lansert fordi erfaringen viser at enkelte produkter blir stoppet på tegnebrettet, sier Assev.
Opera hadde blant annet avtale med Sony om at deres surfemaskin eVilla skulle bruke Opera, men Sony avlivet, i likhet med mange andre, sitt prosjekt for en stasjonær, enkel Internett-terminal.
- Kundene vil åpenbart ikke ha stasjonære Internett-terminaler, men vi har stor tro på bærbare webpads av typen norske Screen Media lager. Dog tror vi det vil ta flere år før dette markedet tar av, forteller Operas markedssjef.
Opera fokuserer derfor om dagen primært på TV-dekodermarkedet. For neste generasjons digitale TV-dekordere vil knyttes til Internett og trenger derfor en voksen nettleser. Avtalen med franske Canal Plus i november var et gjennombrudd for Opera. Selskapet tror at avtalen vil gi dem en omsetning på minimum 100 millioner kroner over de neste 4-5 årene.
Men PC-versjonen av nettleseren er bare en bi-geskjeft for Opera - det er nettlesere for andre typer datamaskiner selskaper skal bli rike på. I dette markedet møter Opera mye mindre konkurranse fra Microsoft og Netscape og like viktig - selskapet får betalt for sine produkter fra leverandører som lager maskiner med ferdig installert programvare.
Selskapet har tidligere offentliggjort flere kontrakter og leverer nå på disse, forteller Assev til digi.no. Men han forteller også andre nyheter for det norske nettleserselskapet.
- Vi har gjort avtale med flere selskaper som enda ikke har offentliggjort sine produkter og dermed kan ikke vi fortelle om avtalene. Vi er også forsiktige om å fortelle om avtaler før produkter er lansert fordi erfaringen viser at enkelte produkter blir stoppet på tegnebrettet, sier Assev.
Opera hadde blant annet avtale med Sony om at deres surfemaskin eVilla skulle bruke Opera, men Sony avlivet, i likhet med mange andre, sitt prosjekt for en stasjonær, enkel Internett-terminal.
- Kundene vil åpenbart ikke ha stasjonære Internett-terminaler, men vi har stor tro på bærbare webpads av typen norske Screen Media lager. Dog tror vi det vil ta flere år før dette markedet tar av, forteller Operas markedssjef.
Opera fokuserer derfor om dagen primært på TV-dekodermarkedet. For neste generasjons digitale TV-dekordere vil knyttes til Internett og trenger derfor en voksen nettleser. Avtalen med franske Canal Plus i november var et gjennombrudd for Opera. Selskapet tror at avtalen vil gi dem en omsetning på minimum 100 millioner kroner over de neste 4-5 årene.
Les mer om Canal Plus-samarbeidet:
Gjennombrudd for Opera
I etterkant har det dukket opp en nyhet som viser avtalen trolig er enda bedre enn hva den først syntes. 14. desember kjøpte nemlig Canal Plus seg inn i amerikanske Ecostar, USAs nest største satellitt-TV-selskap. Som en del av investeringsavtalen har Ecostar forpliktet seg til bruke de tekniske sende- og mottaksystemene til Canal Plus, som blant annet innebefatter Opera. Ecostar har seks millioner kunder, og historien blir enda søtere for Opera:
Ecostar har inngått en avtale med General Motors om kjøp av Ecostars rival, Hughes Electronics og deres DirecTV. Oppkjøpet på 25,8 milliarder dollar gir Ecostar og dermed forhåpentligvis Opera 16 millioner kunder.
- Det amerikanske markedet åpner seg gjennom Canal Plus-samarbeidet, sier Assev i en diplomatisk kort kommentar til oppkjøpene.