7. desember i fjor gikk Opera fra å være et relativt lite kjent programvareselskap til å bli en norsk IT-stjerne. For med en ny gratisversjon av sin nettleser, tok selskapet opp kampen med Microsoft og Netscape.
Les også:
Opera inngår ny kjempeavtale
Opera-knep kan skaffe dem millioner av brukere
Superavtale til Opera
Opera for Mac OS X og Solaris sluppet
Men siden jul i fjor har IT-markedet og IT-bransjen falt som en stein. Dette gjelder særlig Internett-bransjen og telebransjen som Opera er spesielt avhengige av.
Opera-knep kan skaffe dem millioner av brukere
Superavtale til Opera
Opera for Mac OS X og Solaris sluppet
- I første kvartal trodde vi på et overskudd i desember, men det klarer vi ikke. Når vi kommer over i pluss avhenger av enkeltprosjekter og generelle markedsforhold, forteller Rolf Assev, markedsdirektør i Opera, til digitoday.no.
Opera deles ut gratis, men som takk må du finne deg i å bli vist annonser. Dessverre for Opera er annonsesalget kraftig svekket, for .com-selskapene sto for 75 prosent av annonseringen. Prisene er derfor rasert. - Når og hvor langt opp igjen annonsemarkedet kommer, får vi se på. Dette kunne ha vært en stor inntektskilde, men vi regnet aldri med det, det var salget av nettlesere til maskinprodusenter vi baserte oss på, forteller Assev. |
Hvor mange bruker Opera? |
Det er ikke mulig å måle hvor mange som bruker Opera. Årsaken er at de to største nettleserne, Internet Explorer (IE) og Netscape, er såpass forskjellige at en del nettsider lages i to versjoner. Disse nettstedene spør derfor om hvilken nettleser du bruker. Opera svarer derfor IE 5.0 for å vise deg disse sidene. Men dermed dukker Opera aldri opp på statistikken med mindre du går i innstillingene og endrer dette. |
Antallet brukere øker med 15.000-20.000 brukere om dagen, men Opera hadde håpet å få avtaler med store portaler som skulle dele ut tilpassede versjoner av Opera til alle sine brukere. Assev forteller at mange av portalene sliter og bruker mesteparten av tiden på internt arbeid.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Internett er fullt – slik håndterer Skatteetaten overgangen til IPv6
Four SeasonsTeknoinvest