GODE TIDER: HR-direktør Tove Selnes i Opera Software har snart tusen ansatte å tenke på. (Bilde: Opera)

Opera masseansetter

Tråkker på gasspedalen i Silicon Valley.

Solen skinner på Opera Software. Pengene renner inn som aldri før.

Selskapet har mer enn doblet sin markedsverdi, opp 120 prosent siden nyttår til 8,5 milliarder kroner. Oslo børs har i snitt steget snaut 13 prosent i samme periode.

Opera tråkker nå på gasspedalen i USA. Kontorene deres i San Mateo i hjertet av Silicon Valley huser nå 200 ansatte, en dobling fra åpningen i fjor.

For å få plass til alle kunngjorde de torsdag at de må gå til innleie av en ny etasje. Rekrutteringen fortsetter i rekordtempo. Staben her ventes å bikke 300 personer til neste år.

Årsaken er at den norske nettleserbedriften høster fruktene av sine investeringer innen mobil reklame. Det har blitt en gullgruve og er nå deres største inntektskilde.

UTVIDER: Her fra Operas kontorbygg i San Mateo i hjertet av Silicon Valley.
UTVIDER: Her fra Operas kontorbygg i San Mateo i hjertet av Silicon Valley. Bilde: Selskapet

– Stemningen i Opera er veldig god. Det er spennende ting på gang, egentlig i alle våre forretningsenheter. Det gjelder nye produkter som akkurat har kommet ut, og som er på vei ut. Det er entusiasme rundt Skyfire som samarbeider med våre mer klassiske ingeniøravdelinger, og så skjer det spennende ting innen mobil reklame. Der har vi stor vekst i antall ansatte og omsetning, forteller HR-direktør Tove Selnes til digi.no.

Oppkjøpet av Skyfire i februar ga 50 nye ansatte. Det har også vært et jevnt tilsig av nye ansatte i datterselskapene deres i Opera Mediaworks, som jobber med mobil reklame og tilhørende reklameplattform.

Totalt er det nå om lag 220 ansatte i USA. Det siste offisiell tallet for Opera Software er cirka 900 medarbeidere globalt.

HR-direktøren venter at de neste år vil de bikke tusen ansatte.

Venter boom i Øst

Det største markedet for mobil reklame er USA. Det er imidlertid ikke der Opera tradisjonelt har største fotavtrykk. Potensialet for inntekts-boom i andre land er stort, mener de.

– USA er det største markedet for mobilreklame. Men det som er spennende for Opera er når vi klarer å få de bena inn på markeder der Opera er virkelig store. Når dette tar av i India og andre deler av Asia, når vi får et fotfeste i Russland; Det er da dette virkelig tar av, da får vi synergien mellom Opera (nettleser-produktene, journ.anm.) og mobil reklame, sier Tove Selnes.

    Les også:

Til toppen