BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Opera Mini kun for «spesielt interesserte»

Innholdstjenestene må selv legge til rette for mobil web, mener Christian Erichsen i Mobiletech.

12. feb. 2009 - 08:38

Tidligere denne uken skrev digi.no om hvordan Opera Mini har vokst i popularitet, spesielt i Øst-Europa og Russland der mange har eldre og rimeligere mobiltelefoner. Så fremt man har Java, kan man ty til Opera Mini for å benytte seg av internettjenester.

I mettede markeder som Norge mener Opera at det er deres komprimeringsteknologi som trekker nye målgrupper: Fordi færre data må overføres, blir mobilregningen tilsvarende mindre.

Administrerende direktør Christian Erichsen i det norske programvareselskapet Mobiletech mener derimot at Opera Mini er verken kjappere eller rimeligere i bruk enn andre tilbud. Mobiletech ble etablert i Bergen i 2005. De tilbyr verktøy og løsninger for å tilrettelegge innhold for den mobile web. Blant kundene er store nordiske teleselskaper og mediehus.

– Alle de store avisene har optimalisert trafikken for nettet slik at det går enda fortere enn å bruke Opera Mini å lese nyhetene, sier Erichsen.

Det er aviser nordmenn leser mest av på mobilen. På TNS Gallup er det vg.no som topper statistikken. Datatrafikken har vokst med over 30 prosent fra oktober i fjor til uke fire i år. VG på mobil er i dag oppe i 100.000 unike brukere i måneden.

– Jeg mener at Opera Mini er kun for de «spesielt interesserte». Store brukergrupper og lave telefonregninger får man der hvor web-sidene er optimalisert for mobil, sier Erichsen til digi.no.

Argumentet til Opera er at de også gir tilgang til nettsider som ikke er optimaliserte for mobil surfing.

– Ser man på trafikktallene til TNS Gallup, forstår man raskt at Opera ikke kan kreve et slags eierskap til Internett på mobil. Deres markedsandel er minimal. Folk er skeptiske til å laste «klienter» på sin mobil, og brukervennligheten er ikke optimal, sier Erichsen.

Mobilsurfing vil ta mer av når prisen på datatrafikk går ned og det kommer bedre terminaler, spår Mobiletech. Nokia og iPhone merker en vekst fra sine brukere på over 30 prosent på mobillesing.

Erichsen viser til hva som skjedde etter at Mobiletech tilrettela mobiltjenesten til den svenske avisen Dagens Nyheter for iPhone. Avisen opplevde det de selv karakteriserte som en «vanvittig økning »i antall mobilbrukere.

Erichsen mener forbrukerne ikke lenger skal godta at teleoperatører gjør det dyrere å bruke mobiltelefonen direkte mot Internett enn når mobilen brukes som modem for en pc.

– Dette er en melkeku for operatørene som ikke kan eller bør få vare så mye lenger.

Han håper priskrigen som Network Norway har satt kan bidra til at mobil datatrafikk prises på et nivå som den vanlige mann og kvinne kan leve med.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.