Opera vokser fortsatt kraftig, kunne toppsjef Lars Boilesen konstatere da han onsdag la frem regnskapet, men børsen hadde ventet enda bedre tall.

Opera Mini skal konkurrere med Safari

– Det blir en full nettleser, sier Lars Boilesen.

Opera Software fikk en smekk på Oslo Børs etter at selskapet onsdag morgen la frem årets første regnskapstall.

Aksjekursen falt nærmere 5 prosent, til tross for at nettleserselskapet leverte solid vekst og resultater i øvre sjiktet av egne prognoser.

– Et veldig sterkt kvartal, konstaterte toppsjef Lars Boilesen under presentasjonen.

Han røpet også et par produktnyheter som skal lanseres inneværende kvartal, noe vi kommer tilbake til nederst i saken.

Opera Software hadde inntekter for 87 millioner dollar i første kvartal. Det er opp 40 prosent fra samme periode i fjor og i tråd med egne prognoser. Driftsresultatet (EBITDA) justert for engangseffekter endte på 22,7 millioner dollar, en vekst på drøyt 23 prosent.

Det blir stadig tydeligere at reklame er deres viktigste levebrød. Annonseinntektene opp massive 70 prosent til 38,4 millioner dollar. Kunder har lisensiert Opera-teknologi for 31,2 millioner dollar; det tilsvarer vekst på 54,5 prosent. Inntektene fra søk er redusert med 15,4 prosent til 12,1 millioner dollar.

Utgiftene har samtidig økt med 51 prosent til 72,2 millioner dollar. Lønnskostnadene er opp 33 prosent. På ett år er antallet ansatte gått fra 938 til 1.154 medarbeidere.

Per mars 2014 oppgir Opera at de har 273,9 millioner mobilbrukere. De har ytterligere 51 millioner nettleserbrukere på desktop, likt med for ett år siden.

Positive utsikter

Operas prognose for årets inneværende kvartal er en omsetning på mellom 95,5 og 98,5 millioner dollar med et EBITDA-resultat justert for engangskostnader i spennet 24,5 til 26,5 millioner dollar. Totalt for året tror selskapet de får inntekter på mellom 390 - 410 millioner dollar.

Flere spennende produkter skal lanseres i det inneværende andre kvartalet, kunne toppsjefen røpe under dagens presentasjon.

** Opera Mini til iPhone/iPad blir oppgradert.

– Det blir en full nettleser, som skal konkurrere direkte med Apples Safari, men i tillegg har den videokomprimering. Det er en viktig differensiator sammenlignet med Safari, sa Lars Boilesen.

Brukeren vil kunne velge om de vil være i «mini-modus» eller ha den fulle Opera Mobil-opplevelsen. Det blir en full native nettleser-opplevelse, lovet han. Android-utgaven skal bli tilgodesett med videokomprimering senere i år.

Boilesen skrøt også av den gode mottakelsen som deres alternative mobil-nettleser Coast har fått etter lanseringen til iPhone i forrige uke. Han kom ikke med tall på antall nedlastninger.

– Coast for iPhone har fått veldig en god mottakelse og noen av de beste tilbakemeldinger fra brukerne, blant de beste vi noensinne har opplevd for forbrukerproduktene våre.

    Les også:

Til toppen