Opera øker med 35 nye hoder

Opera Software, som skal børsnoteres 11. mars, øker staben med 35 nye hoder i 2004.

Det blåser frisk rundt Opera Software som er blant de norske IT-selskaper som har vakt størst internasjonal interesse. Ikke bare skal den norske utfordreren til Internet Explorer snart børsnoteres, men også nye markeder skal erobres. I dag er omsetningen fordelt med 40 prosent fra USA, 40 prosent fra Europa og 20 prosent fra Asia.

15 nye medarbeidere er allerede på plass siden nyttår og 20 nye skal tilsettes.

- Det er først og fremst innen C++ programmering både mot Internett og mobile enheter vi søker hjelp, men også på salg og markedssiden, sier markedsdirektør Rolf Assev i Opera Software til digi.no.

Det asiatiske markedet er nå spesielt i søkelyset for Opera som legger vekt på erfaring fra internasjonale operatører til mobiltelefonleverandører. USA, Kina, Japan, Korea og Russland er alle land Opera forventer en sterk vekst i.

Assev forteller at Opera har hatt stor suksess ved å ansette gjennom Aiesec, som er en internasjonal studentorganisasjon med folk fra hele verden som søker. Av de 15 Opera foreløpig har tilsatt, har de fleste fått tilbud om fast jobb gjennom Aiesec.

– Vi har så langt fått kjempedyktige mennesker, sier Assev. – Internasjonal erfaring er en ubetinget suksessfaktor. Det nytter ikke å lage en nettleser mot det kinesiske marked, hvis du ikke kan kinesisk.

Av 142 mennesker som i dag er ansatt i Opera, kommer 45 prosent av dem fra andre land enn Norge. 90 prosent av de ansatte har en bachelor eller høyere eksamensgrad.

Ettersom Opera har et datterselskap i Sverige er det også stort fokus mot Sverige, men også nå Russland.

– Russland er et veldig spennende marked, og vi opplever stor interesse for Opera på desktop siden her. Mobiloperatørene vil være den mest interessante målgruppen for oss her, sier Assev.

Uansett er det liten tvil om at potensialet er stort. Operas samarbeidspartnere, Nokia, Sony Ericsson og Motorola, kontrollerer over 70 prosent av verdensmarkedet for mobiltelefoner. Disse tre produsentene selger 300 millioner av årlig salg på 450 millioner mobiltelefoner på verdensbasis.

Til toppen