Opera-sjef på sjarmoffensiv i Cannes

Før børsnoteringen henter Opera-sjef Jon Tetzchner nye investorer på GSM-kongressen i Cannes.

Opera Software-sjef Jon Stephenson von Tetzchner er akkurat nå på 3GSM World Congress 2004 i Cannes for å sjarmere potensielle investorer inn i selskapet. Opera planlegger en børsnotering i løpet av mars, og planen er å hente inn mellom 75 og 150 millioner kroner i en emisjon. Cannes er et av flere steder han skal reise for å presentere selskapet i forsøk på å hente nye investorer til selskapet.

– Han er i Cannes akkurat nå, hvor han skal møte en del viktige folk og holde et par presentasjoner. Ellers er planen å reise til ulike steder i Europa og USA, blant annet London og New York for å presentere selskapet, sier markedsdirektør Pål A. Hvistendahl i Opera til digi.no.

Selskapet har planer om å vokse videre, og en børsnotering gir mer penger i kassen. Det gir større fleksibilitet, har Opera-sjefen uttalt tidligere. Opera har utviklet en html-nettleser for mobile enheter, og sikter mot markedet for mobiltelefoner, TV, bil og fly. Planen er at hovedinntektene skal komme fra salg av mobillisenser.

– Inntektene i dag kommer i første rekke fra utviklingsinntekter fra samarbeidspartnerne samt lisens-og reklameinntekter fra PC-nettleseren. I fremtiden vil en større andel av inntektene komme fra mobillisenser, forteller finansdirektør Christian Jebsen til digi.no.

Han forteller at selskapet har solgt lisenser som har gitt inntekter på mellom én og seks dollar per solgte telefon med Opera-nettleser. Men prisene blir gjerne bestemt ut fra hvilket kvanta de selges i. Dess flere lisenser som selges til en produsent eller operatør, dess større rabatt gis det gjerne.

Uansett er det liten tvil om at potensialet er stort. Operas samarbeidspartnere, Nokia, Sony Ericsson og Motorola, kontrollerer over 70 prosent av verdensmarkedet for mobiltelefoner. Disse tre produsentene selger 300 millioner av årlig salg på 450 millioner mobiltelefoner på verdensbasis.

I dag finnes Opera-nettleseren kun i de dyreste og kraftigste mobiltelefonene, men telefonene blir stadig kraftigere. Opera ser for seg at det vil finnes en nettleser i alle mobiltelefoner om et par år.

– Mobiltelefonene får større kapasitet, og vår nettleser blir stadig mindre og bedre. Vi tror at de aller fleste mobiltelefoner vil ha en html-nettleser om få år, sier markedssjef Pål A. Hvistendahl.

Fordelen med Operas nettleser er at den tar veldig liten plass, kun 1,3 MB, slikt at den kan plasseres i flere av dagens mobiltelefoner. Til sammenligning opererer Microsoft med en gammel nettleser (Explorer 3.1) for mobile enheter, med en størrelse på rundt 20 MB.

En av de sentrale avtalene til Opera er avtalen med Symbian-konsortiet, som omfatter blant annet Nokia, Ericsson, Siemens, Sony og Panasonic. Symbian har utviklet et operativsystem for mobiltelefoner, og flere av Nokias og Sony Ericssons telefoner har i dag Operas nettleser innebygd.

I tillegg har Opera fått en avtale med Motorola, som nylig solgte seg ut av Symbian, om å lage en nettleser basert på Linux operativsystem. Opera sikter mot å levere nettlesere uavhengig av hvilke plattformer som eksisterer i mobiltelefonene.

I tillegg til Symbian og Motorola har Opera avtaler med selskaper som Sendo, NDS, Benq, IBM, Google, Adobe.

Til toppen