Opera Software samler all sin virksomhet innen mobilannonsering i et eget datterselskap, Opera Mediaworks. Her samles blant annet oppkjøpene Mobile Theory, 4th Screen Advertising og AdMarvel. (Bilde: digi,no)

Opera staker ut ny gullgruve

Vil feste grepet om mobil annonsering.

For ett år siden gjorde Opera to oppkjøp innen mobil annonsering, henholdsvis amerikanske Mobile Theory og britiske 4th Screen Advertising. Oppkjøpene skulle supplere selskapets annonseplattform AdMarvel – skaffet gjennom et oppkjøp i januar 2010 – og legge et grunnlag for å tjene mer på mobilannonser.

Oppkjøpene slo straks positivt ut på inntektssiden. Allerede i andre kvartal sto mobilannonsering for over 25 prosent av omsetningen i Opera, mot 6 prosent året før.

I anledning starten på Mobile World Congress i Barcelona i dag, kunngjør Opera at de samler hele sin satsning på mobilannonsering i et nytt heleid datterselskap, døpt Mediaworks.

Hensikten med det nye datterselskapet er å «muliggjøre en mer åpen og effektiv markedsplass blant annonsører og innholdsleverandører til mobil». Mediaworks skal gjøre det enklere for «merkevarer å nå sine målgrupper» og enklere for forbrukere å finne fram til hensiktsmessig mobilt innhold og tjenester.

Mediaworks skal tilby annonsører, innholdsleverandører og mobiloperatører tjenester innen fire ulike områder:

  • Mekling og utveksling av annonser – gjennom Ad Marvel og nye Mediaworks Ad Exchange
  • Plassering av annonser – gjennom nettverkene til Mobile Theory og 4th Screen Advertising
  • Mobil appbutikk – gjennom Opera Mobile Store, en standardløsning beregnet på mobiloperatører samt leverandører og distributører av mobiltelefoner
  • Mobil betaling gjennom Opera Payment Exchange (OPX), en løsning som skal «redusere gnisninger mellom mobile innholdsleverandører, betalingsformidlere og mobiloperatører». OPX lover godt innsyn i salg, laver kostnader og bedre anledning til å legge ting ut for salg.

Mediaworks omfatter også en plattform kalt «Performance» der annonsører gis verktøy for bedre å nå bestemte målgrupper og skaffe seg nye kunder. Performance skal legge et grunnlag for kampanjerapportering og målretting i sanntid.

Ifølge Opera leverer Mediaworks ved lanseringen tjenester til mer enn 80 00 mobile nettsteder og mobile applikasjoner. Hver måned styres over 50 milliarder annonsevisninger. Virksomheten skal i 2012 ha bidratt til en omsetning fra innholdsleverandører på mer enn 400 millioner dollar. Kundebasen omfatter 20 av de 25 største globale medieselskapene og 70 av de 100 største annonsørene (rangert av Advertising Age). Det globale antall forbrukere som denne virksomheten når hver måned oppgis å være i overkant av 300 millioner hver måned.

Til toppen