ANALYSER

Oppgir misvisende batteritid

Tall fra leverandører av smartmobiler er lite relevante, viser undersøkelse.

HTC One X og Samsung Galaxy Nexus. HTC oppgir bare batterikapasiteten til One X. Samsung nøyer seg med å oppgi batterikapasitet og standby- og taletid med 2G. Slik tall gir ikke grunnlag for å vurdere batterilevetid med for eksempel video og nettsurfing.
HTC One X og Samsung Galaxy Nexus. HTC oppgir bare batterikapasiteten til One X. Samsung nøyer seg med å oppgi batterikapasitet og standby- og taletid med 2G. Slik tall gir ikke grunnlag for å vurdere batterilevetid med for eksempel video og nettsurfing.
6. sep. 2012 - 13:36

WDS, et Xerox-selskap som leverer kundeinnsikt til mobilbransjen, har gjennomført en undersøkelse om hvordan brukere forholder seg til leverandørenes opplysninger om batterilevetiden på mobiltelefoner.

Undersøkelsen tar for seg to ulike datasett. Den ser på oppgitte batterilevetider for 50 smartmobiler lansert i perioden august 2011 til august 2012, og analyserer to millioner kundesupporthenvendelser til leverandører og operatører.

WDS mener undersøkelsen tyder på at smartmobilleverandører risikerer sviktende kundetilfredshet på grunn av misvisende informasjon om batterilevetid.

Analysen av leverandørenes oppgitte batterilevetider viser at de er lite relevante med tanke på hvordan mobiltelefoner faktisk brukes. Batterilevetiden som oppgis, og som er et viktig grunnlag for å velge hvilken modell man skal kjøpe, rimer ikke med den batterilevetiden som brukeren opplever.

Leverandørene oppgir stort sett bare to tall for batterilevetid, henholdsvis standby og samtaletid over GSM-nett (2G). Batterilevetid for videoavspilling og nettsurfing oppgis svært sjelden. De eneste smartmobilene med oppgitt batterilevetid for nettsurfing var iPhone 4S og Nokia N9.

Oppgitte data for batterilevetid fordeles slik blant de 50 mobilene i undersøkelsen:

  • 40 oppgir taletid med 2G
  • 36 oppgir standbytid med 2G
  • 31 oppgir taletid med 3G
  • 28 oppgir standbytid med 3G
  • 14 oppgir hvor lenge man kan lytte til musikk
  • 13 oppgir hvor lenge man kan se på video
  • 2 oppgir hvor lenge man kan surfe på trådløst lokalnett
  • 2 oppgir hvor lenge man kan surfe på 3G

Analysen av henvendelsene til kundesupport viser at 10 prosent av alle henvendelser om maskinvare dreier seg om batterilevetid. Antallet er firedoblet fra 2008 til 2012.

WDS sammenholder dette med en tidligere analyse tidligere i år av 1079 amerikanske mobilbrukere: I aldersgruppen 18 til 34 forteller 28 prosent at de lider under lav batterilevetid, uten å klage til kundesupport.

Markedssjef i WDS, Tim Deluca-Smith, peker på at standby og tale belaster batteriet svært lite sammenliknet med bruksmønstrene som er typiske for smartmobiler.

Han peker også på at oppgitte tall for batterikapasitet ikke er en pålitelig indikator for batteriets levetid.

Undersøkelsen til WDS viser at taletiden med 2G for smartmobiler med noenlunde samme batterikapasitet, varierer med over 80 prosent. Disse eksemplene trekkes fram:

  • HTC Sensation XE har et batteri på 1730 mAh og en 2G-taletid på 9,2 timer
  • Samsung Galaxy Nexus har et batteri på 1750 mAh og en 2G-taletid på 17,7 timer
  • Nokia Lumia 900 har en batterikapasitet på 1830 mAh og en 2G-taletid på 7 timer.

Undersøkelsen til WDS peker i samme retning som en rapport utgitt av J.D. Power and Associates i mars i år, og at batterilevetid i smartmobiler tærer på kundetilfredshet og lojalitet. Også i denne undersøkelsen kom Apple best ut.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.