Oppkjøp ga underskudd for Razorfish Spray

Det norske webbyrået Razorfish Spray fikk et underskudd på én million kroner i 1998. Millionen kan spores tilbake til oppkjøpet av selskapet IO i fjor høst, bekrefter administrerende direktør Bjørn Tore Stig. I år skal det bli balanse.

Omsetningen i webutviklingsbyrået Razorfish Spray var i 1998 på 15 millioner mot budsjettert 12 millioner.

- Underskuddet på én million kroner skyldes i hovedsak investeringer, forteller administrerende direktør i Razorfish Spray, Bjørn Tore Stig. Han har tro på at selskapet går i pluss om ikke lenge

- Vi går i pluss i løpet av 1999 eller 2000. Vi går i dag i driftsmessig pluss, det gjorde vi i fjor også, men vi har investert i lokaler, utstyr og andre kapitalkrevende ting - som oppkjøpet av selskapet IO, sier Stig til digi.no.

Det var høsten 1998 at Razorfish Spray kjøpte opp det lille norske selskapet IO med rundt ni ansatte. Stig bekrefter at rundt én million kroner av underskuddet kan spores direkte til oppkjøpet.

Han avviser at det er planer om andre oppkjøp i umiddelbar framtid.

- Vi skal vokse kontrollert og organisk, og ser en tilstrømming av mennesker til selskapet som er positiv uten at vi har gjort noe i markedet og sagt at det er ledige jobber. Det å slå sammen to selskaper medfører utfordringer, og vi har ingen konkrete planer om å gå i samtaler, eller fusjonere, med noen selskap, sier Stig.

Det er i dag 28 ansatte i Razorfish Spray, som er et joint venture mellom svensk-amerikanske Razorfish og det norske PR-byrået Geelmuyden.Kiese. Stig har imidlertid stor tro på at det norske selskapet skal vokse ytterligere:

- Vi har en fireårsplan som legger opp til en solid vekststrategi. I 1999 skal vi etablere endel interne systemer, i tillegg til fortsatt å utvikle og forbedre produkter. Vi vokser vel til å bli mellom 35 og 40 ansatte, uten at det er et krav. Tiden vil vise hva vi ender opp med. I fireårsplanen ligger det ikke nødvendigvis at vi skal bli størst, men så store at vi kan levere gode nok løsninger. Vi skal være best, sier han.

- Både oppdragsgivere og arbeidstakere skal komme til oss fordi vi oppleves som den beste arbeidsplass med faglig kvalitet som gir merverdi. Vi setter verdiperspektivet høyere enn å bli størst, understreker Stig.

- Hvordan skal dere klare å bli best?

- Vi skal satse på kvalitet, metodikk og involvering av medarbeidere fra en tidlig fase. Vi er også selektive i hva slags oppdrag vi tar, og forbeholder oss retten til å kun ta oppdrag vi mener har livets rett. Vi må ivareta de medarbeiderne vi har, de må trives og bli tatt hånd om. Det er vår viktigste ressurs, sier Stig.

Mål for omsetning og resultat er å få pilen til å peke stadig oppover. Fremdeles står en del investeringer igjen, så Razorfish Spray kommer nok til å gå i null i 1999, ifølge Stig.

- Vi ser for oss å ha et sunt bedriftsøkonomisk positivt resultat fra 2000.

Til toppen