Resultaterfinans

Oppkjøp truer verdiraserte konsulenter

Internett-konsulentselskapene Icon og Framfab står i fare for å være neste oppkjøpsmål for etablerte konsulentselskap. Grunnen er at aksjekursene har blitt høvlet ned til det ugjenkjennelige.

Sigvald Sveinbjørnsson
11. des. 2000 - 13:02

Den svenske avisen Vision skriver mandag at det er stor interesse for Internett-konsulentselskap som Icon Medialab og Framfab blant de tradisjonelle konsulentselskapene. Grunnen er at de nye konsulentselskapene har opplevd et regelrett slakt hva aksjekursen angår.

- Naturligvis er vi eksponert for oppkjøp etter kursfallet. Det er ingen overraskelse at vi er attraktive for selskap som McKinsey & Company og Andersen Consulting, bekrefter styreformann Bjørn Nordstrand i Icon Medialab.

Vision skriver at rykter i det britiske finansmarkedet skal ha det til at konsulentkjempen Ernst & Young vurderer oppkjøp av det svenske konsulentselskapet Framfab.

Verdien av Framfab er totalt marginalisert etter knefallet i aksjekursen, og vurderes nå til omtrent 2 milliarder svenske kroner. Aksjekursen har vært oppe i rundt 30 milliarder svenske- når sjøen var som høyest.

Framfab-gründer, Jonas Birgersson, vil ikke kommentere Visions rykter om oppkjøp. Men dy seg klarer han ikke, selv om han solgte halvparten av aksjene sine i selskapet.

- Det er klart at når bransjesegmenterte Internett-konsulenter er så lavt verdsatt så vil utenforstående aktører agere. Men samtidig som selskapene er verd veldig mye penger, så er det de ansatte som er verdien.

- De ansatte må syntes at det å gå sammen med et annet selskap er en god ide. Dette kan være vanskelig hvis man skal gå sammen med en tradisjonell konsulentspiller, sier Birgersson.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.