BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oppkrav opp 82%

Telenor ga oss sin nyttårsgave i form av 80 prosent økning i lokaltakstene, og nå følger Posten etter. Fra 6. januar vil alle som kjøper på postordre måtte betale 31 kroner i steden for 17 kroner i postoppkravavgift, en økning på 82 prosent. Godt nyttår!

Sigvald Sveinbjørnsson
3. jan. 1997 - 11:00

6. januar får alle som lever av eller kjøper på postordre en ubehagelig overraskelse fra Posten. Postoppkravavgiften øker fra dagens 17 kroner til 31 kroner, en økning på hele 82 prosent.

- For postoppkrav vil avgiften øke betydelig. Dette er helt nødvendig ut fra de kostnadsøkninger vi har hatt på papirbasert betalingsformidling, skriver Inger Greve, forretningsdirektør i Posten Norge, i et kundebrev. Det er naturlig at du vurderer om prisen er verdt den sikkerhet for betaling, bedring av egen likviditet og spart administrasjon som postoppkrav gir. Alternativt anbefaler vi å vurdere andre løsninger som kundekonto, faktura eller factoring, fortsetter Greve i sitt brev.

- Vi selger CD-ROM over Internett, og postoppkrav er vår forsendelses- og betalingsmåte, forteller Ole Christian Synnes i G & S Dialog AS til digi:data. Vårt produkt koster 495,- ut til kunden inklusive frakt og avgifter. Hittil har vi tatt, på egen kappe, kostnadene ved frakt til kunden som har beløpet seg til 7 kroner i brevporto og 17 kroner i oppkravsavgift. Nå vil vi få en økning til 31 kroner i tillegg til portoen og er nødt til å belaste kunden for frakt og avgifter. Fordi vi da passerer en grense på 500 kroner i beløp får vi en ytterligere økning på 25 kroner slik at våre fraktkostnader blir 7 kroner i porto, 31 kroner i postoppkravavgift og en ekstra avgift på 25 kroner fordi beløpet er over 500 kroner, totalt 63 kroner. Dette er helt urimelig og horribelt, en skulle tro at Posten gir blanke i sine kunder, sier en ilsint Synnes.

- Vi jobber seriøst med å finne andre former for forsendelse og betaling, men det er ikke så enkelt, gitt den posisjonen Posten har. Factoringselskaper vi har snakket med om alternative løsninger, forteller om stor pågang fra folk i bransjen som er frustrert over Postens steile holdning. Selv om vi venter å sende ut 15.000 av våre CD-ROMer i '97, er det umulig å oppnå rabatter hos Posten på denne type avgift. Som storforbruker av posttjenester er dette ganske frustrende. Det som er sikkert er at så snart vi finner et alternativ, vil vi benytte oss av det, avslutter Synnes.

digi:data sjekket med Postens informasjonstelefon og fikk bekreftet at postoppkravavgiften går opp fra nevnte 17 kroner til 31 kroner. Brevpostsendinger med oppkravbeløp under 500 kroner kan sendes uregistrert, mens oppkravsbrevpost over 500 kroner må registereres, det vil si sendes rekommandert, noe som koster 25 kroner i tillegg til porto og postoppkravavgift. Minstepris for å sende en pakke til risktakst er 30 kroner slik at minstepris for en oppkravspakke blir 61 kroner.

- Jeg har ingen kommentarer til dette, utover vårt informasjonsbrev til kundene, sier Informasjonsdirektør i Posten Norge, Petter Skjelstad.

- Posten ser vel at trenden med handel over postordre og Internett er økende, og de ønsker vel å melke dette så mye de kan, forteller Sverre Fjeldheim, partner i NetShop DA som driver med salg av datautstyr over Internett. Det de ikke forstår er at de stikker kjepper i hjulene for oss som forsøker å leve av dette. Det øyeblikk kortbetaling med SET(Secure Electronic Transaction)-protokollen er tilgjengelig, vil vi bruke den befalingsformen. Kunder som bestiller for noen få hundre kroner, merker godt den nye minstefrakten på 61 kroner, avslutter en oppgitt Fjeldheim.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.