Oracle fortsatt på topp i databasekampen

Oracle beholder tetposisjonen som verdens ledende database-utvikler. Samtidig øker både IBM og Microsoft sine markedsandeler, viser en ny Gartner-undersøkelse.

Gartner Group-undersøkelsen, som er gjengitt på nettsidene til CNET News.com, viser at Oracles globale andel av databasemarkedet økte fra 31,4 prosent i 1999 til 33,8 prosent i 2000. Som en god nummer to følger som vanlig IBM, som økte sin markedsandel i perioden fra 29,9 til 30,1 prosent. Større fart er det for tiden på Microsoft Corporation som økte sin markedsandel fra 13,1 prosent til 14,9 prosent.

Etter markedslederne Oracle, IBM og Microsoft, fulgte Sybase (3,2 prosent markedsandel) og Informix (3 prosent).

Selv om Oracle øker sin innflytelse i databasemarkedet, viser undersøkelsen med klar tydelighet at konkurransen er blitt mye hardere de siste fem årene. Det får Gartner til å antyde at Larry Ellisons solide vekstkurve kanskje er i ferd med å flate ut. Faktisk kan Oracle tape markedsandeler mot slutten av 2001, sier Gartner-analytiker Betsy Burton til CNET News.com.

Microsoft (opp fra 35,2 til 38 prosent) overgikk så vidt Oracle (ned fra 40,4 til 37,3 prosent) i kampen om topplasseringen i markedet for databaser som kjører på operativsystemene Windows NT og Windows 2000. Fremdeles er Oracle (66,2 prosent) klart størst i Unix-segmentet, men IBM (14,4 prosent) gjorde et hopp oppover på nettopp denne markedsstatistikken til en klar endreplass gjennom oppkjøpet av Informix (6,7 prosent). I likhet med Microsoft tok også IBM dessuten markedsandeler fra Oracle i Windows-segmentet med en vekst fra 15,2 prosent i 1999 til 18,5 prosent i 2000.

Tidligere i år annonserte Oracle at databasesalget utviklet seg noe svakere enn ventet, og den økonomiske nedgangen i USA fikk det meste av skylda. Enkelte analytikere har imidlertid pekt på at IBM og Microsoft tar markedsandeler fra Oracle. Men uansett om konkurransen blir stadig hardere - det er all grunn til å tro at Oracle forblir en dominerende aktør i databasemarkedet, mener Gartner og viser til at Oracle i juni vil slippe sin nye Oracle 9i-database ut på markedet. Databasen vil ta opp kampen med IBMs DB2 og Microsofts nye SQL Server 2000.

Ifølge Gartner-rapporten vokste markedet for databaseprogramvare i fjor med ti prosent til en samlet omsetning på hele 8,8 milliarder dollar - et utslag av det økte behovet som har oppstått for slike softwareløsninger i kjølvannet av Internettets markante vekst. Men det betyr samtidig at veksten var enda større i det store dotcom-året 1999. Da økte databasesalget med 18 prosent. Mens dotcom-boomen varte og rakk gjennom hele 1999, stanget en hel IKT-bransje hodet i veggen i mars/april 2000. Deretter falt mange av de børsnoterte nettselskapene med 95-99 prosent i verdi og en rekke dotcom-virksomheter gikk konkurs.

Til toppen