Oracle kan spare en milliard dollar ved å bruke Internett

Larry Ellison gir sin fulle tilslutning til den britiske statsminister Tony Blairs uttalelser om at en rekke bedrifter risikerer å gå konkurs hvis de ikke snarest kommer seg på nett. - De som ikke er på nett om kort tid kan i hvert fall glemme å handle med Oracle, sa Ellison da digi.no møtte ham i London fredag.

Det britiske handels- og industridepartementet leverte nylig sin innstilling "Promoting Electronic Commerce" til parlamentet, der det konkluderes med at de beste britiske bedriftene er i teten på internasjonalt plan når det gjelder e-handel, men at stadig flere sakker akterut - spesielt mindre bedrifter. Den britiske statsministeren forespeilte britiske bedrifter med en rask vei til skifteretten dersom de ikke snarest får opp øynene for de kommersielle mulighetene som ligger i Internett.

Les saken her:


Det er toner som lyder som søt musikk i Oracle-sjef Larry Ellisons ører:

- Blair har helt rett. Det er prisverdig at de britiske myndighetene er i ferd med å oppdage nettet. Faktum er at Internett endrer alt. Det er ikke bare snakk om nye tekniske muligheter, men en ny økonomi - en helt ny måte å gjøre business på, sa Ellison til utvalgte europeiske medier i London sist fredag.

Han trakk fram sitt eget selskap - verdens største databaseleverandør - som eksempel på den nye globale økonomien.

digi.no møter Larry

- I dag er omlag 30 prosent av Oracles business nettbasert. Om kort tid - jeg vil tro maksimum 18 måneder - er 100 prosent av vår virksomhet på nettet - ganske enkelt fordi resten av businessen vil være der. Mange av våre partnere og konkurrenter har allerede blitt rene e-business-aktører, eller er i ferd med å legge all virksomhet til nettet - eksempelvis Xerox, General Electric, Cisco, Dell og Boeing.

- Flyselskapet Boieng er forøvrig et svært godt eksempel på hva den nye nettverskøkonomien betyr: Etter 60 dager hadde selskapet tjent inn kostnadene med sitt nye Internett-baserte innkjøpssystem med ti-gangeren, påstår Ellison, som legger til at Oracle - som i år omsetter for anslagsvis ti milliarder dollar - vil spare én milliard dollar på å gå helt over til å bli et e-business-selskap.

- Og det er et konservativt anslag, sier han.

Ellisons budskap til europeiske virksomheter er langt på vei det samme som det Tony Blair har gitt til det britiske næringslivet:

- Sannheten er at bedriftene ikke har noe valg - de må på nettet før eller siden. Den gamle økonomien fungerer ikke lenger, nettverksøkonomien har erstattet mikroprosessor-økonomien, så jo raskere din bedrift kommer seg på nettet, desto større sjanse er det for at butikken også eksisterer etter år 2000, sier Ellison, som avslutter med et godt råd:

- Dersom det kommer noen på døra di for å selge deg "fremtidens programvare", sjekk at vedkommende kommer tomhendt. En selger som møter opp med med en laptop og en stabel CD-er under armen kan du vise ut døra med det samme. Kan ikke fremtidens programvare demonstreres via en URL på nettet er det ikke verdt å bruke penger på.

Til toppen