RESULTATERFINANS

Oracle kjøper markedsføring i skyen

Eloqua kombinerer kampanjestyring med sosial kontakt og løpende analyse.

En av grunnene til at Oracle-sjef Larry Ellison kjøper Eloqua, er at Siebel, som Oracle kjøpte i 2006, skal være lite egnet til å overføres til nettskyen.
En av grunnene til at Oracle-sjef Larry Ellison kjøper Eloqua, er at Siebel, som Oracle kjøpte i 2006, skal være lite egnet til å overføres til nettskyen. Bilde: All Over Press
21. des. 2012 - 08:48

Oracle meldte i går at de skal kjøpe børsnoterte Eloqua, en opprinnelig kanadisk leverandør av en nettskybasert plattform for markedsføring. Oppkjøpet koster 871 millioner dollar.

Eloqua tilbyr verktøy for markedsføring bedrift til bedrift. Verktøyene omfatter ulike typer meldingstjenester samt analyse. Blant kundene er eBay, Comcast og Apple. I sin egen markedsføring forteller Eloqua at dere verktøy kan «måle alt», automatisere kampanjer, håndtere prospekter effektivt og målrette markedsføringen til riktig kunde. Brukeren skal kunne se hvordan markedsføringen påvirker den løpende omsetningen, og justere deretter.

Ifølge Oracle skal Eloqua gjøre det mulig for Oracle å tilby et omfattende nettskybasert verktøy for håndtering av kundeopplevelse, en «Customer Experience Cloud». Dette skal hjelpe bedrifter til å omdanne måten de markedsfører, selger, støtter og betjener sine kunder. Med tilrettelagte opplevelser for hver kunde skal man kunne skape større lojalitet.

Skjematisk oversikt over Eloqua-plattformen.
Skjematisk oversikt over Eloqua-plattformen.

Oppkjøpet ventes fullført i første halvår 2013. Styret i Eloqua har gitt sin enstemmige tilslutning, og det ventes at aksjonærene vil følge opp.

Noe av motivet for å kjøpe Eloqua er at Siebel, som Oracle kjøpte i 2006, er lite egnet for å flyttes til nettskyen, skriver Wall Street Journal.

Eloqua har ennå ikke levert et kvartalsregnskap med overskudd.

Bloomberg bemerker at prisen Oracle skal betale, 23,50 dollar per aksje, er dobbelt så høy som Eloquas IPO-tilbud i august, og 31 prosent høyere enn selskapets markedsverdi rett før oppkjøpet ble kjent.

Analytikere tror oppkjøpet kan utløse en bølge av tilsvarende oppkjøp av markedsføringsplattformer ved selskaper som SAP, IBM, Salesforce og Adobe.

All Things Digital vier en egen artikkel til hvem Salesforce kan komme til å kjøpe opp for å bygge videre på sin egen «markedsføringssky». De to siste årene har Salesforce kjøpt Radian6 og Buddy Media, og kan nå være interessert i å overta Marketo og HubSpot.

Salesforce har et anstrengt forhold til Oracle, og det kan tenkes at Oracle prøver å snappe opp lovende teknologi foran nesen på dem. Salesforce har 1,4 milliarder dollar å kjøpe for, mens Oracles likvide beholdning er på 34 milliarder dollar.

Tidligere i år har også SAP og Microsoft kjøpt leverandører av verktøy for markedsføring: SAP kjøpte Ariba og Microsoft kjøpte Yammer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.