En nitti dagers implementering av pakker innen kundepleie (CRM) og innkjøp skal koste ned mot 50.000 dollar. Haken er et forbud mot enhver tilpasning av programvaren.
Dette er april-budskapet fra Oracles toppsjef Larry Ellison: krig mot kompleksitet.
- Hvordan avskaffer du det komplekse? Du avskaffer arbeid, forklarte Ellison da han presenterte slagordet for journalister på mandag.
Og arbeid er, som kjent, det som skiller en standardpakke fra en tilpasset pakke.
I februar i år agiterte Ellison mot skreddersøm, og raljerte mot prinsippet "buy the best, build the rest" som integrasjonsspesialistene har skåret stort på. Oracle mener integrasjonstanken står for fall, siden det er mye å spare på å bruke ferdige pakker, slike som Oracle tilbyr. Men februar-budskapet åpnet for tilpasninger av Oracles ferdige økonomisystemer, på samme måte som Microsofts Office-pakke kan tilpasses gjennom makroer eller Visual Basic.
April-budskapet peker på at man kan vinne mer på en garantert kort implementeringstid - 90 dager er svært kort tid å bruke på en prosess som skal gjøre om på hele IT-systemet - enn på små men tidkrevende tilpasninger med minimale konsekvenser for kundens bunnlinje. Dette er i tråd med en annen rød tråd i Larry Ellisons tenking - at det lønner seg å nøye seg med åtti prosent av den funksjonaliteten man ideelt kunne tenke seg.
En undersøkelse gjennomført av AMR Research peker på at implementering av CRM som regel viser seg å ta langt mer tid og ressurser enn kunden opprinnelig har tenkt seg. Budskapet om garantert 90 dagers implementering treffer derfor kunder som er misfornøyd med konkurrenter som Siebel og Ariba.
Ellisons har store forventninger til hvordan markedet vil oppfatte budskapet. Han gikk så langt som til å spå at Siebel og Ariba vil gå dukken, fordi markedet ikke lenger vil godta nisjeleverandører. Oracle og SAP vil få arenaen for seg selv, mener Ellison.