Oracle trapper opp mot nettskyen

Sakte, men sikkert, supplerer Oracle lisensmodellen med programvare som tjeneste.

Oracle trapper opp mot nettskyen

Sakte, men sikkert, supplerer Oracle lisensmodellen med programvare som tjeneste.

Wall Street Journal er blitt vist et Oracle-dokument der det gjøres rede for syv nye online-pakker med bedriftsapplikasjoner. Pakkene dreier seg blant annet om verktøy for salgskampanjer, og for å spore ansatte og jobbsøkere. Det skal også være løsninger for markedsføring, produktstyring og en spesiell pakke for forsikringsbransjen.

Det er ikke kjent når de nye online-produktene kommer på markedet.

Oracle har hatt denne typen produkter på markedet i flere år, under merkelappen «software as a service», blant annet salgsstøtte fra Siebel. En opptelling tyder på at Oracle per i dag allerede har rundt ni produkter innen SaaS.

Det er følgelig lite trolig at det dreier seg om noe forsøk på å legge om strategien, slik Wall Street Journal forsøker å antyde. Det er snarer et resultat av at selskapets store mellomvaresatsing, «Fusion», er kommet på plass, og at det følgelig er langt enklere å tilpasse applikasjoner til å kjøres som tjenester.

I den grad kundene faktisk etterspør det, kan man vente stadig flere Oracle-produkter tilbudt etter abonnementsmodellen, eller gjennom den såkalte nettskyen.

    Les også:

Til toppen