Skal en tro den påtroppende Oracle-sjefen er ikke lenger innovatørene og de visjonære databrukerne så viktige lenger for databasegiganten. Det er for få av dem, dermed blir det for lite penger i Oracle-fôret, og for Hamran er det pengene som teller mer enn noe annet.
Oracle setter i stedet kreftene inn på å nå gjennom for fullt i volummarkedet - det vil si at det er de pragmatiske og de konservative databrukerne - altså de fleste av oss - som primært skal få banket inn i skolten at Oracle er å foretrekke når databaseløsninger og applikasjonsservere skal inn i virksomheten.
- Du blir ikke markedsleder uten å tenke volum, sier Hamran og legger frem tall som han mener underbygger at Oracle har lykkes i den strategien: Norske Oracle har i løpet av det siste året kapret 100 nye kunder på 9iAS.


Nettopp applikasjonsserveren betrakter Hamran og Oracle som selve nervesenteret i fremtidens IT-arkitektur, derfor er det viktig å danke ut konkurrentene (som IBMs WebSphere) akkurat på dette området.
- Vi ser at man går bort fra tolagsmodellen med klient/tjener-arkitektur, der du har applikasjoner i den ene enden og databasene og operativsystemet i den andre enden av nettverket. I stedet går vi over til en trelagsmodell med applets som overtar stadig flere av de typiske Windows-funksjonene i brukerenden, og midt mellom databaseserveren i den andre enden av nettverket ligger applikasjonsserveren - en suite av ferdige programpakker, sier Hamran.
Den nye Oracle-sjefen forklarer selskapets suksess i Norge den senere tiden med flere "feet on the streets" - i praksis betyr dette at Oracle har lært opp 30 partnere i Oracle 9iAS, og det meste av Oracle Norges salg går nå gjennom disse partnerne, forteller han.
Blant partnerne finner en navn som Accenture, Antares, Basefarm, Bekk, Bouvet, Cap Gemeini Ernst & Young, Computas, CognIT, EC Soft, EDB Business Consulting, Ementor, Integris, KPMG, PricewaterhouseCoopers, Telenor Business Solutions, TietoEnator, WM-Data Consulting og Escenic.
Og nettopp webpubliseringseksperten Escenic utvider nå samarbeidet med Oracle på applikasjonsserversiden og portal-delen Oracle Portal Framework.
- Offentlige organisasjoner etterspør i økende grad en enkel integrasjon av fagsystemer opp mot Internett og enkle webgrensesnitt i egne virksomhetsportaler (internett, intranett, ekstranett), forteller administrerende direktør Øyvind Ørbæk i Escenic, og trekker frem et ferskt eksempel i så måte:
Inkassoselskapet Lindorff har bygget en ny kraftig portalplattform for sin digitale forretningsdrift. Løsningen er basert på Escenics webplattform for innholdshåndtering, integrert med Oracle Portal Framework. Prosjektet ledes av WM-data.