For noen få timer siden traff orkanen Floyd fastlandet ved Cape Fear i Nord-Carolina på USAs østkyst. Med vindkast på 150-190 kilometer i timen vokste flodbølgene til flere meters høyde som slo inn over land. Nå frykter meteorlogene at vindstyrken tiltar utover dagen, og at orkanen til slutt kan gå så langt nord som New York.
Men - med fare for å så vind for å høste storm - aldri så vondt at det ikke er godt for noe: Det er nemlig noen som faktisk tjener på uværet, skal en tro den amerikanske nettavisen PC World, som opplyser at Floyd allerede har skapt den reneste trafikkboom på nettet.
Værmeldingstjenesten Weather.com, som eies av Weather Channel, er blant dem som kan berette om rekordbesøk på sine servere. Tirsdag leverte Weather.coms maskinpark ufattelige 23,5 millioner sidevisninger, opplyser daglig leder Debora Wilson til PC World.
- Trafikken har tidoblet seg de siste dagene, forteller hun.
Andre værmeldingstjenester på Internett opplever det samme. Foruten Weather.com har også National Hurricane Center, AccuWeather.com og Intellicast.com (se nedenfor for peker til alle nettstedene) opplevd enorme trafikktall på sine servere, som i korte perioder har knelt på grunn av den store pågangen.
Også den føderale "kriseberedskapsgruppen" FEMA benytter nå Internett i økende grad til katastrofehåndtering - både i sin varslingsvirksomhet og i sitt praktiske etterarbeid.
De amerikanske myndighetene understreker imidlertid at Internett ikke er noen erstatning for radio- og fjernsynssendinger for innhenting av umiddelbart oppdatert kriseinformasjon.