I en sjarmoffensiv ovenfor Internett-bransjen, har Oslo Børs gått til det uvanlig skritt å inviterer 20 norske Internett-selskaper på middag. Målet er - som med mange andre middagsavtaler - å få et forhold til den du inviterer. Men det er liten tvil at Oslo Børs føler seg tilsidesatt av en bransje i rivende utvikling og med raskt voksende verdier. Blant annet er ikke Fast Search & Transfer børsnotert.
For tiden er det bare to Internett-selskaper på Oslo Børs, Infostream og Itera, og førstnevnte selges nå til franske Integra. De fleste av selskapene i Internett-bransjen møter ikke kravene til notering på Oslo Børs, men mange har da heller ikke anstrengt seg.
I stedet har de spredd sine aksjer ut til investorer i det såkalte gråmarkedet, noe som etter hvert har skapt en uregulert parallellbørs. En serie IT-selskaper prater også høyt om å søke notering i Sverige, der en frisk handel i mange Internett-selskaper har skapt høyere aksjekurser enn i Norge.
- Vi har invitert et 20-talls selskaper til en middag. Ikke alle selskapene er modne for notering, men vi tenker langsiktig. Målet er skape en kritisk masse av Internett-selskaper på Oslo Børs, forteller Bernt Bangstad, informasjonssjef ved Oslo Børs til digi.no.
- Vi har lyst å skape handel i aksjene våre, sier Bernard Steen, administrerende direktør og gründer av DinSide. Inntil ganske nylig har jeg ment at Oslo Børs har vært for liten og for dominert av et lite antall aktører. Men får man med et større knippe Internett-selskaper kan vi være interessert, sier Steen. |
Unoterte |
Dette er noen av de største og mest kjente Internett-selskapene utenfor Oslo Børs: Fast Search & Transfer Telecomputing Onlineclub PCTVnet Nethouse Electric Farm Fastweb Coshopper |
Til stede under middagen vil det være "representative investorer", men hvem vil ikke Bangstad ut med.
Svært mange av de norske Internett-selskapene vil ikke klare de formelle kravene til notering på SMB-listen på Oslo Børs. Det er kravet om tre års fartstid som stopper mange, men selskapene må også ha 50 eiere og være verd åtte millioner kroner.
Bangstad advarer de norske Internett-selskapene mot å søke notering i utlandet selv om man der lokker med håp om høye kurser.
- For små selskaper kan det være vanskelig å få oppmerksomhet på Stockholm-børsen og amerikanske Nasdaq fordi det finnes så mange konkurrenter. Faktisk er det slik at det i over halvparten av aksjene på Nasdaq nesten ikke er handel, sier Bangstad.
digi.no er et av de inviterte selskapene.