Otrum ser svært attraktivt marked fremover

Av 5,5 millioner europeiske hotellrom har bare 660.000 interaktivt TV. Otrum vil spise en mye større bit av en mye større kake...

I forbindelse med at Telenor går inn med en eierandel på 33 prosent i Otrum ASA presenterte ledelsen i Otrum i dag svært gode utsikter for selskapets videre vekst.

I første rekke skal det europeiske markedet erobres for selskapets løsninger. I dette markedet er det hele 5,5 millioner hotellrom som er utstyrt med TV. Av disse er det kun 12 prosent, altså i underkant av 700.000 rom, som har installert interaktive TV-løsninger.

I USA ligger markedspenetrasjonen på rundt 39 prosent, med nesten 1,8 millioner rom med interaktivt TV av en total masse på cirka 4,6 millioner rom med TV.

På verdensbasis er det 16,5 prosent av 12,5 millioner rom med TV, som har interaktive løsninger installert.

Ledelsen i Otrum ser dermed for seg kraftig vekst i totalmarkedet for selskapets produkter, og da spesielt i det europeiske markedet.

Med over 300.000 rom installert er selskapet en svært stor aktør på dette markedet og burde være i en god posisjon til å nyte godt av en kommende vekst.

Ledelsen ser for seg såvel organisk vekst som vekst gjennom oppkjøp og samarbeid med andre aktører. Selskapet sa på dagens presentasjon at det vil komme oppkjøp i tiden fremover.

Tradisjonelt har 15 prosent av verdien i leveransen til et hotell gått til leverandøren av det interaktive systemet. 30 prosent er gått til leverandøren av TV-løsningen og hele 50 prosent er gått til distributøren som hotellet har kjøpt løsningen fra.

Ved å forene krefter med Telenor, samt på bakgrunn av den oppkjøpte virksomheten i Finland, ser Otrum for seg å bli en totalleverandør som dekker hele dette spekteret av tjenester og løsninger. Tanken er at man ved å fremstå som en såkalt one-stop-shop kan hente ut gevinster ved en bedre samordning av totalproduktet.

I tillegg til at Telenor har en satellittdekning i Europa og avtaler med attraktive TV-kanaler som kan tilbys i denne pakkeløsningen, ser Otrum frem til å dra nytte av den eksisterende kompetansen i Telenor-selskapene Conax og Zonavi. Ledelsen understreker videre at Telenor vil kunne bidra som en partner med kapital, produktutviklingskompetanse og forhandlingsvekt når viktige avtaler skal fremforhandles.

I forbindelse med dagens presentasjon kom det også frem at den delen av virksomheten som ligger i Telenor Vision og som overtas av Otrum viser en resultatgrad rundt ti prosent. Endelige tall for dette vil ikke foreligge før due diligence er gjennomført. Denne er beregnet avsluttet den 15.desember.

Ledelsen lettet også så vidt på sløret rundt forholdet mot distributøren Quadriga. Distribusjonavtalen løper ut mars, og det ble uttalt at fra dette tidspunktet må Quadriga enten gjøre noe alene eller sammen med Otrum, hvilket innebærer at Otrum er i en god forhandlingsposisjon. Ordlyden tyder på at det fra Otrums side fortsatt er en åpning for et samarbeid mellom disse selskapene også etter 1.april.

I forbindelse med den videre strategien for den innkjøpte virksomheten i Finland som retter seg direkte mot konsumentmarkedet, vil selskapet ha en intern presentasjon klar den 20.november.

Til toppen